De vraag
Mijn zoon (5) heeft faalangst
Beste Arjan,
Mijn zoontje van 5 heeft nu al erge last van faalangst. Het belemmert hem op school en soms thuis. Hij gaat regelmatig huilen op school. De schoolarts vindt het niet nodig er naar te kijken, de juf wel. Waar kan ik zelf terecht voor advies, boeken etc? Is het raadzaam hem naar een andere school te sturen? Ik heb zelf ook veel last van faalangst, heb ik het overgebracht?
Vriendelijke groet, H.K.

Het advies
Expert
Arjan van Dam
Faalangst
Beste H.K.,
Als je kind erg last heeft van faalangst kun je het beste terecht bij een pedagogisch adviesbureau. Zij hebben veel expertise in huis op dit gebied en kunnen samen met jullie kijken naar de mogelijke oorzaak en de beste oplossing. Ook hebben zij vast tips over goede boeken en misschien zelfs wel voorleesboeken.
Je kind naar een andere school sturen zou ik niet te snel doen omdat hij dan weer met veel veranderingen wordt geconfronteerd en dit alleen al weer meer angst kan oproepen. Als de juf er ook verder naar wil kijken kun je samen met haar en het pedagogisch adviesbureau bepalen hoe jullie je kind het beste kunnen verder helpen op dit punt.
Op je vraag of je faalangst kunt overbrengen lijkt het antwoord ‘ja’ te zijn. Er is een onderzoek gedaan bij studenten. Het bleek dat faalangstige studenten ook vaker ouders hadden die faalangstig waren. Vooral de reactie van de moeder blijkt belangrijk zijn. Als zij bij het falen van haar kind haar liefde terugtrekt wordt een kind eerder faalangstig. (Zie ook het antwoord op vraag 1: Hoe voorkom je dat je kind faalangst krijgt?)
Ook als je mild bent tegenover fouten en falen van je kind, zul je – als je zelf faalangstig bent – je kind eerder angst dan vertrouwen meegeven. Goed bedoelde adviezen als ‘pas op’ etc. kunnen kinderen al het gevoel geven dat het leven vol gevaren zit waar ze niet tegen opgewassen zijn. Ook voor hen geldt dat ze uitdagingen moeten aangaan en leren omgaan met tegenslagen om een gezond en sterk vertrouwen in eigen kunnen op te bouwen. Als dit vertrouwen in eigen kunnen sterk genoeg is, hebben ze de faalangst niet meer nodig.
“Als een man begint met zekerheden zal hij eindigen met twijfel, maar als hij zich ermee tevreden stelt te beginnen met twijfels, zal hij eindigen met zekerheden.” Francis Bacon (1561 – 1626)
vriendelijke groet,
Arjan van Dam
• Arjan van Dam (1970) is psycholoog/trainer. Een thema wat hem erg boeit is dat mensen die willen leren beter presteren dan mensen die alleen willen presteren. Een belangrijke sleutel blijkt te liggen in hoe we tegen fouten aankijken. Zien we die als falen of als een leermoment? Hij geeft trainingen op het gebied van motivatie en doceert psychologie.Neem een kijk op zijn website: www.fidare.nl, hier kun je ook artikelen over zijn boek vinden: Arjan van Dam, De kunst van het falen, Ambo