De vraag
Mijn zoon (8) slaat en scheldt
Geachte heer Matthys,
Ik heb twee kinderen: A (8 jaar) en B (6 jaar). Vooral A kan ineens heel boos worden. De situaties zijn niet altijd te voorspellen. Hij heeft ook nauwelijks vriendjes. Ik heb het idee dat wanneer hij het gevoel heeft de mindere te zijn, of als iets niet lukt, hij gaat schelden en slaan en imponeergedrag gaat vertonen.
Hij zegt in die situatie dan ook meteen dat hij geen vriendjes nodig heeft / wil. Hij slaat me dan ook en scheldt enorm, vooral ook tegen B en andere kinderen van school of de naschoolse opvang. Als je ‘m dan bijvoorbeeld op de trap zet, rent hij steeds weg of gaat schreeuwen en overal tegenaan schoppen. Hij lijkt niet meer bij zinnen. Wat is verstandig en vooral effectief gedrag van ons als ouders in die situaties?
Groeten van M

Het advies
Beste M.,
Time-out of apart zetten (kijk hier voor een uitleg van de time-out procedure) is een aanpak die vaak effectief is voor de beïnvloeding van driftbuien. Maar bij de uitvoering van het apart zetten van een achtjarige met driftbuien lopen ouders vaak tegen allerlei problemen aan. Een pedagoog kan hen hierbij helpen. Een punt van zorg is ook dat uw zoon nauwelijks vriendjes heeft. Mijn advies dus is een pedagoog te raadplegen.
Vriendelijke groet,
Walter Matthys
Walter Matthys is hoogleraar agressie bij kinderen aan de Universiteit van Utrecht.