Lees uw kind eens de volgende vragen voor:

– Wat is ‘grar’ zonder de g-klank?

– Wat is ‘memslos’ zonder l-klank?

– Wat is ‘serblet’ zonder b-klank?

– Wat is ‘dapsplar’ zonder p-klanken?

8-jarigen met dyslexie maken hier dubbel zoveel fouten in als kinderen zonder dyslexie, ontdekte onderzoekster Elsje van Bergen van de Universiteit van Amsterdam. Net zoals dyslectische volwassenen meer moeite bleken te hebben met het herhalen van voorgelezen fantasiewoorden, zoals ‘homdeermeefkag’.

Verder ontdekte Van Bergen dat het risico op dyslexie een gradueel karakter heeft. Ook kinderen met een dyslectische ouder die zelf uiteindelijk níét dyslectisch worden, hebben gemiddeld toch meer moeite met spellen en lezen. Hoe erger een ouder het heeft, hoe groter de kans dat zijn of haar kinderen het ook krijgen.

Child and parental literacy levels within families with a history of dyslexia, Journal of Child Psychology and Psychiatry, nog te verschijnen