De vraag
Hoe bereid ik mijn hoogsensitieve zoon voor op een operatie?
Mijn zoon (7) is hoogbegaafd en hoogsensitief. Binnenkort moet hij een kleine operatie ondergaan en daarover maakt hij zich veel zorgen. Van mij wil hij precies weten wat er gaat gebeuren en of ik erbij zal zijn. Hoe kan ik hem meer rust geven?

Het advies
Expert
Elke van Hoof
Hoogsensitiviteit, stress en burnout
Expert hoogsensitiviteit, stress enburn-out Elke van Hoof:
Jouw kind neemt heel veel informatie op én verwerkt die diepgaand. Dat wil dus eigenlijk zeggen dat elke uitdaging tot in detail wordt geanalyseerd. Elk element dat je kleine man niet onder controle heeft, bezorgt hem extra stress en angst.
Het allerbelangrijkste is dat je de situatie voorspelbaar maakt. Dat kan door van tevoren te bespreken wat er gaat gebeuren, wat er ‘eng’ aan is. Je kunt als voorbereiding wat (animatie)filmpjes bekijken die laten zien wat er gebeurt bij de operatie.
Som naderhand niet alle redenen op waarom je zoon dat niet eng zou moeten vinden, maar luister en geef aan dat je het ook eng zou vinden als je niet weet wat er gaat gebeuren. Zeg dat je hier samen doorheen gaat.
Bespreek wat jouw rol zal zijn en dat je hem niet alleen laat. (Check eerst even bij het ziekenhuis wat de richtlijnen hierover zijn.) Je kunt de situatie ook voorspelbaarder maken door samen alvast eens te gaan kijken op de afdeling.
Plan daarnaast leuke activiteiten en zet die op de kalender, zodat de operatie als het ware verpakt wordt in leuke dingen ervoor en erna. Kies die activiteiten samen met je zoon. Tot slot: hoe zelfverzekerder jij dit aanpakt, hoe beter het zal lukken.