De vraag
Mijn dochter gunt anderen niets
Beste Helmi Goudswaard,
Mijn dochtertje van 7 kan erg afgunstig zijn. Ze vindt het heel moeilijk om dat gevoel even ‘opzij te zetten’ en anderen iets te gunnen. Toen haar beste vriendinnetje onlangs, eerder dan zij, haar zwemdiploma haalde, wilde ze haar niet feliciteren. Ik heb haar gezegd dat ik best begrijp dat ze het er moeilijk mee heeft, maar dat het toch onaardig is om zo’n mijlpaal in het leven van haar vriendinnetje te negeren. ‘Zeg haar maar dat je het fijn voor haar vindt, maar dat je het er zelf moeilijk mee hebt,’ adviseerde ik haar.
Waarop ze op het meisje afstapte, ‘gefeliciteerd’ fluisterde en vervolgens heel hard zei dat ze het helemáál niet leuk vond. Had ik het anders moeten aanpakken? Een kind moet toch ook leren dat ze niet altijd in alles de beste kan zijn?
Groeten van Elisabeth

Het advies
Beste Elisabeth,
Ja, een kind moet zeker veel leren op dit gebied!
En ik vind het heel bijzonder dat je over het incident met je dochter en haar vriendin zo zorgvuldig pedagogisch nagedacht hebt. Ook is het bijzonder dat je dochter zo open tegen je is over wat er zoal in haar omgaat- ook als dit wat minder nobele gevoelns zijn.
Maar: een kind van 7 is nog lang niet volwassen en kan niet alle impulsen zo verstandig beheersen en doseren als een volwassene dat kan.
Mijn advies zou zijn om een volgende keer weer goed naar haar te luisteren, haar afgunst te erkennen en haar aan te raden om wel tegen jou over het benijden te praten, maar in nabijheid van haar vriendin het voor zichzelf te houden.
Royaal zijn jegens een ander, ook al voelt dat van binnen ambivalent, is ook belangrijk om te leren voor een 7-jarige. Mogelijk helpt het ook om met haar te praten over de dingen waar zij wel goed in is (en haar vriendin misschien weer wat minder). Zo sla je meerdere vliegen in een klap.
Sterkte ermee!
Helmi Goudswaard
• Helmi Goudswaard schreef het boek Ik ook! Omgaan met afgunst en jaloezie, Van Gennep, € 15,90