De vraag
Ik kan slecht contact maken
Beste Claudi,
Het is een chaos in mij hoofd, veel woorden maar als ik mijn mond open komt er niets uit. Kan niet goed meer communiceren. In gezelschap heb ik vaak geen contacten. In een groep kan ik mij niet aansluiten. Kom chaotisch over als ik iets vertel. Wil graag meer en beter contact met mensen en vrienden maken. Mijn zelfbeeld is niet erg groot. Voel mij erg verdrietig hierover. Hoe kan ik dat veranderen? Ben een vrouw van 50 jaar.
Anne

Het advies
Expert
Claudi Bockting
Somberheidsklachten
Beste Anne,
Dank voor je vraag. Het klinkt alsof je flink aan het worstelen bent en dat maakt je verdrietig.
Het is lastig om te beoordelen wat er precies bij jouw speelt. Ik zou je willen aanraden dit eens te gaan bespreken met je huisarts. Sommige mensen zien daar erg tegenop, toch is het verstandig dit te doen. Vaak zijn er namelijk mogelijkheden om hier iets aan te doen.
Je zou kunnen vragen om een verwijzing naar een eerstelijns psycholoog, deze kan vervolgens met jou goed in kaart brengen wat er bij jou speelt en hoe hier wat aan te doen valt. Succes.
Claudi Bockting