Niet alleen mensen met een winterdepressie, ook mensen met andere depressies hebben soms baat bij lichttherapie. Onderzoekers van de universiteit van Luik concluderen nu uit hersenonderzoek dat het vooral blauw licht is dat mensen positiever maakt. De amygdala, het gebiedje waar onze emoties worden gereguleerd, ging bij gezonde proefpersonen vooral beter functioneren nadat ze een paar keer veertig seconden aan blauw licht waren blootgesteld.

Basistraining

Omgaan met depressie

  • Leer depressie beter begrijpen aan de hand van de laatste wetenschappelijke inzichten
  • Ontdek welke eerste stappen je kunt zetten om beter met je depressie om te gaan
  • Met inspirerende video's en artikelen
bekijk de training
Nu maar
€ 35,-

Moeten we nu massaal blauwfilters voor onze lampen hangen? Nee, zegt psychiater en lichttherapie-onderzoeker Ritsaert Lieverse van GGZ inGeest in Amsterdam.

Is blauw licht dan gevaarlijk?

‘In principe niet – blauw licht zit al in wit licht. Maar met extra grote doses blauw licht moet je oppassen; het kan allerlei oogziektes veroorzaken, zoals glaucoom. Daarnaast denk ik dat veel mensen een grotere hoeveelheid blauw licht binnenshuis als erg kil ervaren.’

Is er een andere manier om te profiteren van het heilzame aspect van blauw licht?

‘Ja, door ’s ochtends naar buiten te gaan; dan zit het meeste blauw in het daglicht. Blauw licht heeft nóg een voordeel: het stimuleert de biologische klok het best.’

Spectral quality of light modulates emotional brain responses in humans, PNAS, oktober 2010