De vraag
Wat is er mis met mijn zwangere vriendin?
Beste Jolet,
Mijn beste vriendin is na een langdurige en moeizame medische weg eindelijk in verwachting. Maar ze geniet totaal niet. Ze voelt niets voor het kindje. Na dertig weken is ze nog niet bezig met de babykamer. Ze zegt zelfs: ‘Ik ben bang dat ik na de bevalling ook nog niets voor het kindje voel, en misschien krijg ik wel een depressie.’
Ik maak me grote zorgen en heb haar geadviseerd wat meer tijd aan haar zwangerschap te gaan besteden, omdat haar kindje daar recht op heeft. Is mijn bezorgdheid reëel of zal het vanzelf goed komen?

Het advies
Jolet Plomp
Psychologie
Antwoord van Jolet
Ik weet niet wat er precies met uw vriendin aan de hand is. U kent haar beter dan ik. Is ze misschien door alle medische ingrepen onzeker geworden over haar geschiktheid voor het moederschap? Of zijn door de moeizame aanloop de verwachtingen zo hoog gestegen dat de werkelijkheid van de zwangerschap wel móést tegenvallen? Het is niet zo gek dat u zich zorgen maakt. De meeste psychologen gaan ervan uit dat de band met het kindje al tijdens de zwangerschap begint.
Uw vriendin zelf lijkt ook niet gerust over haar moederlijke gevoelens. Het is heel fijn dat ze deze verwarrende gevoelens met u kan bespreken. Probeer niet normatief te zijn, door te zeggen wat ze wel en niet moet doen of voelen. Advies geven is lang niet zo belangrijk als gewoon luisteren, de emoties samen delen. Desgewenst kan uw vriendin een verwijzing voor extra steun en begeleiding vragen bij de vroedvrouw of gynaecoloog. Ze hoeft daarmee niet te wachten tot na de bevalling.
Vriendelijke groet,
Jolet Plomp