De vraag
‘Op papier heb ik alles maar qua gevoel ervaar ik geen zingeving’
Ik ben een 40-jarige, hoogopgeleide gezonde vrouw. Mijn leven ziet er, op de liefde na, goed uit. Ik heb een goede baan als leidinggevende, een rijk sociaal netwerk en geen grote problemen. Ik ben tevreden over mijn uiterlijk en qua karakter ben ik ondernemend, sociaal en scherpzinnig.
Maar ik kamp mijn leven lang al met een depressieve grondtoon in mijn gevoel. Hoewel ik mijn best doe om mijn leven fijn te maken en positief probeer te denken, blijf ik een chronisch gevoel van emotionele pijn voelen.  In mijn laatste relatie ben ik geraakt door kleinerende opmerkingen. Iets wat het lage zelfbeeld uit mijn jeugd weer heeft aangewakkerd. Ik leefde met de gedachte; wat je uitstraalt is wat op je pad komt. Het lukt me niet meer om hier in te geloven.
Wat kan ik nog doen om me gelukkig te voelen? Op papier heb ik bijna alles maar qua gevoel ervaar ik geen zingeving meer.

Het advies
Expert
Fred Sterk
Zelfbeeld
Wat is de zin van het leven als je zo hard hebt gewerkt en je er niet van kunt genieten, vraag je je af. Wat kun je doen?
1. Erken de rouw
Rouw is universeel en diepgaand, het is de keerzijde van de liefde en hechting. Het afscheid nemen gaat gepaard met diep verdriet en dat kost veel energie en tijd. Het verandert je uitstraling omdat je natuurlijk niet meer vrolijk en optimistisch bent. Hoe positief je ook bent, het verdriet is (uiteindelijk) niet te vermijden. En dat zou ook niet goed zijn.
Je lage zelfbeeld is weer getriggerd, mede omdat je gekleineerd bent maar ook omdat je minder positiviteit kunt uitstralen naar je omgeving. Daarmee lijkt de ‘oude pijn’ gelijk te krijgen.
Het lijkt misschien zo dat de meeste mensen zitten niet op je verdriet zitten te wachten. Maar het gaat ook niet om hen, het gaat om jou. De belangrijkste les van een laag zelfbeeld is dat je wel voor jezelf mag zorgen. De belangrijkste valkuil is dat je dat vergeet.
Hoe zorg je in de rouw voor jezelf? Erken de rouw. Accepteer de verdrietige uitstraling. Geef wat je kunt geven, maar erken de grens wanneer dat niet meer lukt. Deel je verdriet, verwoord de pijn. Het liefst bij iemand die er ruimte voor heeft en je geschiedenis begrijpt. Huil over het verdriet, laat het stromen,
2. Beoefen vergeving
Vergeving is niet hetzelfde als goedkeuren, maar het erkennen en weer loslaten van het verdriet. Vergeef jezelf je verdrietige uitstraling. Vergeef je ex zijn verlating en kleinering. En als je toch bezig bent, vergeef het onvermogen van je ouders je welzijn te beschermen.
Vergevingsoefening: Maak een wandeling in de natuur. Verzamel een aantal steentjes en pak een steentje in je hand. Visualiseer de persoon die of het gedrag dat je wilt leren vergeven. Spreek uit: ‘ik vergeef je en laat je los’ terwijl je het steentje loslaat.
3. Beoefen dankbaarheid
Benoem dagelijks aan het eind van de dag die dingen waar je dankbaar voor kunt zijn in je leven. Daarmee haal je je krachtige kanten dichterbij.
Gebruik de realiteitstoetsing: Je kunt niet altijd optimistisch zijn maar wel realistisch. Blijf de pijnlijke valkuilgedachten tegenspreken met logische argumenten en alternatieve formuleringen. Zoals: je bent veel meer dan je uitstraling op dit moment. Je uitstraling heeft geen voodookracht. Waar je in investeert komt op je pad.
Als het verdriet mag stromen, als je mag vergeven en loslaten en als je voor jezelf mag blijven zorgen, dan zal je geduld beloond worden en zal er een nieuw, hoopvol perspectief ontstaan.