6 alternatieven voor antidepressiva

Je kampt met depressieklachten, maar je wilt geen pillen slikken. Zijn er ook andere mogelijkheden om uit de put te komen? Jazeker.

1. Cognitieve gedragstherapie: je gedachten ombuigen

Wat is het? Cognitieve gedragstherapie is in Nederland de meest toegepaste therapievorm bij depressies. Je voert gesprekken met een therapeut en doet ‘huiswerk’; je houdt bijvoorbeeld een een dagboek bij om meer inzicht te krijgen in je gedachten en gevoelens.
Hoe werkt het? Het uitgangspunt is dat je gedachten invloed hebben op hoe je je voelt en gedraagt. Tijdens de therapie onderzoek je welke negatieve denkpatronen je depressie in stand

Log in om verder te lezen.

auteur

Judith van Ankeren

» profiel van Judith van Ankeren

Dit vind je misschien ook interessant

Artikel

Depressief? Lagedrukgebied!

Waarom worden we onrustig als er storm op komst is? En is een flinke regenbui nu goed voor onze stem...

Lees verder
Training

Omgaan met borderline

Psychiater en borderline-expert Erwin van Meekeren leert je in de online training Omgaan met borderl...

Lees verder
Artikel

‘Ik hoor nergens bij’

Lees verder
Artikel

Krijgt u genoeg daglicht?

Lees verder
Kort

Fijnstof veroorzaakt depressie

Lees verder
Advies

Mijn depressieve moeder dreigt met zelfmoord

Lees verder
Kort

Paddo’s tegen depressie?

Lees verder
Artikel

Weg met de winterblues! Tips om uit een dip te komen

Lees verder