6 alternatieven voor antidepressiva

  • 1480 woorden
  • leestijd is
  • 8 minuten
Je kampt met depressieklachten, maar je wilt geen pillen slikken. Zijn er ook andere mogelijkheden om uit de put te komen? Jazeker.

1. Cognitieve gedragstherapie: je gedachten ombuigen

Wat is het? Cognitieve gedragstherapie is in Nederland de meest toegepaste therapievorm bij depressies. Je voert gesprekken met een therapeut en doet ‘huiswerk’; je houdt bijvoorbeeld een een dagboek bij om meer inzicht te krijgen in je gedachten en gevoelens.
Hoe werkt het? Het uitgangspunt is dat je gedachten invloed hebben op hoe je je voelt en gedraagt. Tijdens de therapie onderzoek je welke negatieve denkpatronen je depressie in stand

Log in om verder te lezen.

Lees door via 100% Digitaal

  • Toegang tot álle online artikelen
  • Altijd het nieuwste magazine
  • Korting op onze trainingen
Al vanaf €4,- per maand!
Al abonnee? Log in
auteur

Judith van Ankeren

» profiel van Judith van Ankeren
  • Meer over

    Depressie

    Als er al íéts is wat je wilt wanneer je depressief bent, dan is het wel de gordijnen dichttrekken en onder een deken kruipen. Depressie is een geestelijke toestand waarin je absoluut niets positiefs meer kunt ontdekken: niet aan de wereld in z'n geheel en niet aan je eigen leven in het bijzonder.

    Bekijk dit thema

Dit vind je misschien ook interessant

Artikel

Therapie – Sneller effect van antidepressiva

Lees verder
Artikel

Wat zijn de positieve eigenschappen van je gezin?

Creatief, enthousiast, betrouwbaar: als je erop gaat letten, zie je steeds meer mooie eigenschappen ...

Lees verder
Artikel

Hoge pieken en diepe dalen

Lees verder
Kort

Koopgraag = vrolijk?

Lees verder
Artikel

Blauw verjaagt de blues

Lees verder
Artikel

Pieken en dalen van het instabiele brein

Lees verder
Advies

Ik ben 16 jaar en depressief

Lees verder
Advies

Hoe weet je of je depressief bent?

Lees verder