6 alternatieven voor antidepressiva

  • 1480 woorden
  • leestijd is 8 minuten
Je kampt met depressieklachten, maar je wilt geen pillen slikken. Zijn er ook andere mogelijkheden om uit de put te komen? Jazeker.

1. Cognitieve gedragstherapie: je gedachten ombuigen

Wat is het? Cognitieve gedragstherapie is in Nederland de meest toegepaste therapievorm bij depressies. Je voert gesprekken met een therapeut en doet ‘huiswerk’; je houdt bijvoorbeeld een een dagboek bij om meer inzicht te krijgen in je gedachten en gevoelens.
Hoe werkt het? Het uitgangspunt is dat je gedachten invloed hebben op hoe je je voelt en gedraagt. Tijdens de therapie onderzoek je welke negatieve denkpatronen je depressie in stand

Log in om verder te lezen.
auteur

Judith van Ankeren

» profiel van Judith van Ankeren

Dit vind je misschien ook interessant

Advies

Hoe geef ik mijn loopbaan een positieve wending?

Lees verder
Branded content

‘Schoonheid is uitstralen dat je gelukkig bent’

De natuur heeft ons geprogrammeerd om naar mooie dingen te kijken, zegt psychologe Nancy Etcoff. Maa...

Lees verder
Verhaal

Schrijven helpt: oefeningen om mee aan de slag te gaan

Schrijven maakt je hoofd leeg. Maar het kan nog veel meer voor je doen. Schrijven kan helpen herinne...

Lees verder
Verhaal

Waarom we psychische klachten verschillend beoordelen

Lees verder
Artikel

Depressief? Lagedrukgebied!

Lees verder
Advies

Zal ik liegen over mijn depressie?

Lees verder
Kort

Depressief door hooikoorts of eczeem

Lees verder
Kort

Geen verandering bij depressie

Lees verder
Artikel

Geloven maakt gezond

Lees verder