De vraag
Hoe stop ik de stroom van deprimerende gedachten?
Beste Ursula,
Ondanks mijn geloof dat ik mijzelf verantwoordelijk acht voor het creëren van mijn eigen belevingswereld: het zijn je eigen gedachten die de dingen maken tot wat ze zijn. En ik tien jaar geleden bedacht heb dat een depressie dus ook iets moet zijn wat je zelf ‘creëert’ en waar je zelf voor kiest. Val ik elke keer dat er zich omstandigheden voordoen waar ik in emotioneel opzicht niet goed raad mee weet, toch steeds terug in een troebele stroom van deprimerende en ondermijnende gedachten, die nog extra versterkt worden door mijn ideeën over eigen verantwoordelijkheid, ‘vrije wil’ en zelfmaakbaarheid.
Want wat ben ik als ik mijzelf kennelijk in deze toestand manoeuvreer?
Aangezien niemand er blij van wordt en ikzelf elke keer moedelozer wordt van mijn onvermogen om uit die negatieve maalstroom te blijven, zie ik ook niet wat de ‘winst’ is van mijn ‘keuze’ om steeds weer in mijn hoofd te gaan zitten en daar vast te lopen. Of het zou moeten zijn dat ik het bekende dramatische strijdtoneel verkies, om niet aan het ‘echte’ leven deel te hoeven nemen. Is dat winst?
Ik voel mij als een junk die besloten heeft om niet meer te gebruiken, in de wetenschap dat het hem geen enkel voordeel oplevert, terwijl ‘het spul’ altijd binnen bereik ligt, wachtend op ongunstige omstandigheden. Wat denk je, valt hier iets op te lossen?
Vriendelijke groeten van Angela

Het advies
Beste Angela,
Wat een intelligente analyse! Iemand die zó diepgaand denkt en analyseert, die krijgt haar weg wel gevonden. Daarom mag ik wel stellen: ‘Natuurlijk valt hier iets op te lossen’. Alleen en/of met een ander.
Omdat je al veel zelf hebt gedaan, zou je ervoor kunnen kiezen je bij te laten staan door een deskundige. Iemand die bijvoorbeeld gespecialiseerd is in de RET-filosofie. Iemand die met je meedenkt, die je bijstuurt als dat nodig mocht zijn. Want hoe goed je positieve denkwens ook is, er zijn altijd wel zwaarwegende omstandigheden te noemen die het leven niet altijd gemakkelijk maken. Wees daarom niet al te hard voor jezelf, ‘oordeel’ niet te hard over je eigen verantwoordelijkheid, je eigen ‘vrije wil’ en je zelfmaakbaarheid. Want er zijn grenzen…..
Angela, welke dat zijn en waar die liggen, bespreek dát eens met een buitenstaander. Iemand die jou graag terzijde wil staan tijdens de voor jou ongunstige momenten. Bijstand die je zeker al veel verlichting zal brengen!!
Hartelijke groet,
Ursela van Stekelenburg