De vraag
‘We ontlopen elkaar vanwege de seks’
Mijn man en ik vrijen best vaak, maar hij neemt altijd het initiatief. Ik doe dat nooit, want ik vind er niks aan. Nu is mijn man het beu. We kijken elkaar al dagen niet meer aan en praten alleen over het hoogstnoodzakelijke. Hij ontloopt me en we hebben geen enkel lichamelijk contact. Zelfs geen zoen. Het is zo erg dat ik overweeg een eigen plek te zoeken. En dat terwijl wij al jaren lief en leed delen en het goed kunnen vinden samen.

Het advies
Expert
Gertjan van Zessen
Seksuologie
Lief en leed delen kan op veel manieren. Met elkaar praten als volwassenen is een manier, maar die lijkt bij jullie niet aan de orde. Je relatie staat op het spel en jullie kunnen alleen maar zwijgen tegen elkaar. Je hebt al tien jaar seks zonder dat je er iets aan vindt en je man is dat zat. Gelukkig maar, het is goed dat er eindelijk iemand ingrijpt. Je probleem gaat niet over seks. Het wordt de hoogste tijd dat je gaat praten, zwijgen en negeren maken alleen maar dingen stuk. Praat met elkaar, en als dat niet lukt met een deskundige erbij. Denk bijvoorbeeld aan de praktijkondersteuner van je huisarts, die is laagdrempelig en kan je op weg helpen. //