De vraag
Is hij dement of een ziekelijke leugenaar?
Beste Jolet,
Ik heb een uiterst sociale man die door iedereen erg wordt gewaardeerd. Voor mij en de (klein)kinderen is hij lief. Het kost me echter moeite om van hem te blijven houden, want enkele nare eigenschappen van hem worden steeds sterker. Onze schuur ligt vol materiaal dat hij stiekem van zijn werk meenam. Ik betrapte hem toen hij spullen wegpakte uit de winkel waar ik werk.
Ik schaamde me verschrikkelijk. Hij verstopt thuis, in allerlei hoeken, geld en aankopen die we niet nodig hebben. Hij vertelt mensen dingen die helemaal niet kloppen, ook over mij. Dat moet ik dan weer rechtzetten. Hij zegt vaak ‘Ik weet het niet meer’ als ik hem erover aanspreek. Hij vindt dat ik gek, achterdochtig en jaloers ben. Zou hij een vorm van dementie kunnen hebben? Dat komt in zijn familie vaker voor. Of is hij een pathologische leugenaar? Hoe kan ik hierbij geholpen worden? Aan de kinderen durf ik niets te vertellen, want ze vinden hem fantastisch.

Het advies
Jolet Plomp
Psychologie
Antwoord van Jolet
Wat moet u zich eenzaam voelen. Alleen een specialistisch onderzoek kan uitsluitsel geven over uw angst voor dementie. De eerste stap is: vertel uw zorgen aan uw huisarts. De tweede stap is dat uw man meegaat naar de huisarts en dat hij bereid is tot een onderzoek als de dokter dat adviseert. Misschien zal het u troosten als blijkt dat uw mans gedrag door een ziekte wordt veroorzaakt; dan kan uw liefde voor hem misschien blijven bestaan.
Uiteindelijk zult u zich ook moeten uitspreken tegen uw kinderen. U zult hun steun best kunnen gebruiken. Als er medisch niets aan de hand is, is het hoog tijd voor een serieus gesprek waarin u hem uitlegt dat de relatie in gevaar komt door zijn gedrag. Wees duidelijk over uw wensen en grenzen. Daar wens ik u sterkte en wijsheid bij.
Jolet Plomp
Hebt u relatieproblemen, knellende familiebanden of een lastige collega? Vraag Jolet om raad! Jolet Plomp selecteert maandelijks vijf vragen en beantwoordt deze op de website en in Psychologie Magazine. Uw naam wordt niet gepubliceerd.