De vraag
Zal ik liegen over mijn depressie?
Beste Jolet,
Ik heb 10 maanden niet gewerkt door een depressie en heb echt zin om weer aan de slag te gaan. Nu wil ik het liefst liegen op mijn CV, omdat ik het moeilijk vind om mijn ziekteperiode te verantwoorden. Ik heb sterk het idee dat een CV waarop 10 maanden werk ontbreekt niet tot een gesprek uitnodigt, maar ik weet ook niet hoe ik deze periode integreer in CV en gesprek. Wat kan ik doen?

Het advies
Jolet Plomp
Psychologie
Antwoord van Jolet
U heeft groot gelijk: een sollicitatiebrief moet geen elementen bevatten die verhinderen dat u wordt uitgenodigd – ik zou een depressie niet in het CV zetten. Het is niet verplicht om te vertellen dat u ziek bent geweest en wat er aan de hand was, ook niet tijdens het gesprek. Wel raad ik u af om te liegen over de data dat u ergens in dienst was (dat kan later uitkomen). Ter verklaring kunt u ook spreken over een ‘sabbatical’.
Wordt u zelf echt enthousiast over de potentiële baan, dan kan het raadzaam zijn om toch íets te vertellen, en daarbij de meer algemene term ‘burnout’ te gebruiken. Op die manier komt u erachter of uw potentiële baas niet neerkijkt op mensen met psychische problemen. Bovendien kunt u dan eventueel iets afspreken over een langzame start.
Bent u ‘arbeidsgehandicapt’ geweest na WAO-keuring? Dat kan gunstig zijn voor een werkgever (zie www.uwv.nl). Ik hoop dat u snel een bevredigende baan vindt – de zelfbevestiging van leuk werk zal u goed doen.
Elke maand behandelt psycholoog Jolet Plomp persoonlijke lezersvragen.