De vraag
Hoe krijg ik weer energie?
Ik twijfel of ik een burn-out of een depressie heb. De uitleg over het verschil tussen depressie en een burn-out in een ander antwoord, vond ik erg verhelderend.
Ik kan nog wel genieten van sommige dingen, maar dit komt misschien ook door de prozac. Ik blijf me alleen zo moe en mat voelen. Zijn er ook medicijnen die helpen om je energie terug te krijgen na een burn-out? Hoe verloopt een behandeling van burn-out?

Het advies
Petra Savelsberg
Burn-out deskundige
Ik ben blij dat je wat gehad hebt aan het antwoord op een eerdere vraag. Je mat en moe voelen kan bij een echte burn-out lang duren. Echte medicijnen zijn er bij mijn weten niet voor.
Energie terugkrijgen na een burn-out: het belang van sporten
Van belang is dat je conditie opdoet, door bijvoorbeeld te trainen. Met name duursporten zoals hardlopen blijken goed te werken. Dit kost uiteraard wel enige inspanning, maar je zal merken dat het na enkele weken begint te werken. Zorg wel dat je een soort opbouwschema hebt, want anders loop je misschien te hard van stapel.
Het verloop van een behandeling
In een behandeling van burn-out staat in eerste instantie klachtenreductie centraal. Doorgaans wordt gestart met relaxatie-training, conditieverbetering en leefstijl verbetering: zoals gezonde voeding, voldoende (maar niet teveel) nachtrust. Daarna komt cognitieve therapie aan bod: het aanpakken van irrationele gedachten en attitudes ten aanzien van het leven.
Een voorbeeld: iemand heeft een negatief zelfbeeld en vindt dat hij niet mag falen. Deze houding zorgt voor bijvoorbeeld een neiging tot perfectionisme. Je kan je wellicht voorstellen dat deze persoon veel energie stopt in het zo goed mogelijk proberen te doen van zijn werk. Op zich niet erg, maar bij toename van de werkdruk kan dit leiden tot stress. Cognitieve therapie haakt in op de irrationele gedachte ‘ik mag niet falen’. Deze gedachte is op zijn minst niet erg bruikbaar, leidt tot overmatige stress en niet tot het gewenste doel (geen fouten maken).
Ook kunnen er afhankelijk van de noodzaak en of behoefte modules als conflicthantering, assertiviteitstraining en werkgerichte interventies aan bod komen.
Veel succes en sterkte met het opdoen van conditie!