De vraag
Versterken hooggevoeligheid en PTSS elkaar?
“Ik worstel al heel mijn leven met mijn gevoeligheid voor prikkels. Ik zit nu een jaar in de ziektewet en ben in behandeling voor complexe PTSS (posttraumatische stressstoornis). Versterken HSP zijn en PTSS elkaar? Als ik te veel prikkels heb gekregen of stress heb door de PTSS, krijg ik een grieperig gevoel. Ik moet dan op de bank liggen en rusten. Is dat normaal? Mijn lichaam voelt dan zo zwaar aan. Ik voel me down omdat ik vaak zien ben.
Ik zit behoorlijk in een vicieuze cirkel en wil het graag begrijpen en aan mijn omgeving uitleggen. Ik ga wel vaak de deur uit, ook al kost het me drie dagen om bij te komen. Is dat eigenlijk wel slim als je bezig bent met herstellen van complexe PTSS? Ik vind het lastig om mensen teleur te stellen. Kan je me uitleg geven?”

Het advies
Expert
Elke van Hoof
Hoogsensitiviteit, stress en burnout
Diepgaande prikkelverwerking
De kern van hoogsensitiviteit is een diepgaande verwerking van binnenkomende prikkels. Vandaar dat personen met hoogsensitiviteit niet kunnen stoppen met complex te doen. Bij PTSS, wordt een trauma diepgaand beleefd en dus ook diepgaand verwerkt.
Trauma gaat sowieso gepaard met een tijdelijke overgevoeligheid voor prikkels omdat de hersenen in een verhoogde waakzaamheid komen te staan. Ze staan als het ware op ‘stel dat het nog eens gebeurt, dan willen we dit op tijd zien’ en dus blijven de hersenen de omgeving scannen om te kijken of er potentieel een dreiging aankomt.
Herstellen van complexe PTSS
HSP zijn én complexe PTSS; dat gaat dus dubbelop! En dat kan leiden tot klachten zoals ziek zijn, zoals jij omschrijft. Frustrerend voor jou is dat je dingen moet laten. Mensen in je omgeving zien vaak niet dat je voor pampus ligt.
Door je activiteiten goed over de week in te delen, raak je niet overbelast. Helder communiceren met je omgeving over wat er aan de hand is, is ook een goed idee. Het beste doe je dit als je goed zicht hebt op je eigen grenzen: Wat kan je aan ondanks je HSP zijn en je PTSS? Wat zijn moeilijke momenten? Wat zijn leuke activiteiten of situaties? Hoe kan je omgeving je helpen?
Zo geef je een beeld van wat er wél kan en nodig je hen uit om het wat beter voor je te maken. In het algemeen gaan we niet zo goed om met vage klachten maar wanneer de tegenpartij ons wat handige tips geeft, lukt het ons aardig.