De vraag
Sinds die aanrijding schrik ik overal van
Beste Ad,
Sinds enkele jaren ben ik enorm schrikachtig. Ik schrik van de telefoon, van iemand die op het raam tikt, van schreeuwende mensen op straat. Ik ben voortdurend bang voor geweld, vechtpartijen e.d., voor auto’s op de weg enz. Ik heb het gevoel dat ik voortdurend ‘op scherp’ sta en daardoor is ontspannen lastig.
Dit schrikachtige is erger geworden na een kopstaart-aanrijding vier jaar geleden. Niet in het begin, maar na een tijdje en het lijkt steeds erger te worden.
In mijn tienerjaren heb ik een nare ervaring gehad doordat ik van wildvreemde langskomende fietsers een schop kreeg. Op dat moment heb ik niet het idee gehad dat ik hierdoor angstig ben geworden. Nu vraag ik me af of dit invloed heeft op mijn huidige angst voor alles wat met geweld te maken heeft.
Graag wil ik van mijn schrikachtigheid en angst af, zodat ik weer wat meer ontspannen door het leven kan gaan. Is EMDR hierbij een realistische mogelijkheid? Vooral omdat ik niet precies weet wat de ‘trigger’ is, alleen maar vermoedens.
groeten van Plons

Het advies
Expert
Ad de Jongh
Angst en trauma
Beste Plons,
Schrikachtigheid is een van de kenmerkende symptomen van een zogenaamde post-traumatische stress-stoornis, kortweg PTSS. Het auto-ongeluk dat je hebt meegemaakt zou de schrikachtigheid goed kunnen verklaren, maar ik begrijp dat je dit al eerder had en dat deze klachten door de aanrijding alleen maar verder zijn versterkt.
Om van de vervelende schrikreacties verlost te worden kan het verstandig zijn een goed opgeleide therapeut te zoeken. Die zou bijvoorbeeld met behulp van EMDR de herinnering aan de fietser die je een schop gaf zodanig emotioneel kunnen verzwakken (verwerkt) dat je klachten verminderen of verdwijnen. Ook kan deze jou helpen bij het zoeken naar mogelijke andere oorzaken.
Toch verwacht ik dat bij elkaar daar, in dit geval, niet meer dan drie zittingen voor nodig zullen zijn. Dat lijkt me te overzien en een goede investering. Kijk op www.emdr.nl voor een therapeut in de buurt.
Met vriendelijke groet,
Ad de Jongh
• Bekijk het filmpje waarin een vrouw behandeld wordt met EMDR
• EMDR staat voor: Eye Movement Desensitization and Reprocessing. EMDR is een kortdurende behandelmethode om traumatische ervaringen te verwerken.
Ad de Jongh schreef samen met E. ten Broeke:Handboek EMDR: een geprotocolleerde behandelmethode voor de gevolgen van psychotrauma. Harcourt publishers, Amsterdam.
• Praktijkboek EMDR: Casusconceptualisatie en specifieke patiëntengroepen. Harcourt Publishers, Amsterdam [ook onder eindredactie van Hans-Jaap Oppenheim]
• Neem een kijkje op de site van de Vereniging EMDR Nederland. www.emdr.nl
Kalmeer je lichaam, kalmeer je geest
Training
Kalmeer je lichaam, kalmeer je geest
• Leer je omgaan met overprikkeling en overspoeling
• Ontwikkel je meer lichaamsbewustzijn
• Creëer je meer balans met behulp van de polyvagaaltheorie
Bekijk de training
Nu maar
69,-