De vraag
Kan EMDR helpen bij een dissociatieve identiteitsstoornis?
Beste Ad,
Ik heb door een zeer traumatische jeugd DIS (dissociatieve identiteitsstoornis) ontwikkeld. Ik ben daarvoor in therapie. Eén van mijn alters heeft een ernstige posttraumatische stressstoornis. Kan deze alter apart EMDR krijgen? Ze heeft namelijk erg veel last van nare herbelevingen en ik zoek een manier om haar te kunnen helpen. Ik mag zelf niet aan traumaverwerking beginnen, want er is geen beginnen aan. Maar misschien kan het deze alter helpen?
Groeten van Parel

Het advies
Expert
Ad de Jongh
Angst en trauma
Beste Parel,
Zoals je beslist zult weten is een DIS een ernstige aandoening. De behandeling daarvan dient door een in deze problematiek gespecialiseerde therapeut te worden gedaan. Er zijn in Nederland niet zo heel veel experts op dit gebied, maar als jij wat dit betreft in goede handen bent dan zal hij of zij niet alleen op de hoogte zijn van hoe het beste met de verschillende deelpersoonlijkheden, of alters, onderhandeld kan worden, maar ook of het in jouw geval überhaupt verstandig is aan traumaverwerking te beginnen. Je zult daar bijvoorbeeld stabiel en stevig genoeg voor moeten zijn, want een dergelijke intensieve behandeling kan bij iemand met een DIS ook behoorlijk ontregelend uitwerken. Het is dus belangrijk dat zo’n beslissing heel zorgvuldig overwogen wordt. Het is voor mij natuurlijk heel lastig beoordelen, omdat ik je niet ken. Daarom kun je deze vraag het beste aan je eigen therapeut voorleggen.
Met vriendelijke groet,
Ad de Jongh
• Bekijk het filmpje waarin een vrouw behandeld wordt met EMDR
• EMDR staat voor: Eye Movement Desensitization and Reprocessing. EMDR is een kortdurende behandelmethode om traumatische ervaringen te verwerken.
Ad de Jongh schreef samen met E. ten Broeke:
• Handboek EMDR: een geprotocolleerde behandelmethode voor de gevolgen van psychotrauma. Harcourt publishers, Amsterdam.
• Praktijkboek EMDR: Casusconceptualisatie en specifieke patiëntengroepen. Harcourt Publishers, Amsterdam [ook onder eindredactie van Hans-Jaap Oppenheim]
• Neem een kijkje op de site van de Vereniging EMDR Nederland.www.emdr.nl