De vraag
Helpt EMDR bij de gevolgen van incest?
Beste Ad de Jongh,
Ik heb een langdurige incestervaring. Ik ben daarnaast enkele malen verkracht. Fysiek en emotioneel geweld door beide ouders. Ik vraag me af of of deze methode voor mij zou werken en zo ja of u een therapeut weet in de buurt van Almere die u kunt aanraden?
Vriendelijke groet,
M.

Het advies
Expert
Ad de Jongh
Angst en trauma
Beste M,
Langdurige incestervaringen laten bij mensen die dit hebben meegemaakt vaak diepe sporen na. Naast de ‘normale’ en kenmerkende psychologische reacties op traumatische gebeurtenissen, zoals herbelevingen, schrikachtigheid en vermijding, is in dat geval meestal sprake van chronische angst, interpersoonlijke problemen, zogenaamde dissociatieve reacties, een (zeer) negatief zelfbeeld, of soms nog erger: zelfdestructief gedrag. Men spreekt in dat geval van complex trauma.
EMDR kan zeker een plaats krijgen in de behandeling van complex trauma, maar het succes zal afhangen van de aard en omvang van de traumatisering en de aard en ernst van de bovengenoemde symptomen. De behandeling van deze problematiek stelt echter grote eisen ten aanzien van de behandelaar. Zo wordt in vergelijking met de behandeling van ‘gewone’ PTSS bij de behandeling van complex trauma van de therapeut veel meer voorzorgsmaatregelen, een langere voorbereiding en beduidend meer expertise op het gebied van de specifieke toepassing van EMDR verwacht.
Kortom, behandeling van complex trauma is een apart specialisme, waarvoor gedegen expertise en ervaring op dit terrein noodzakelijk zijn. Dit geldt overigens niet alleen voor de behandeling met EMDR, maar ook ten aanzien van elke andere behandelmethode.
Op de website www.emdr.nl vind je een lijst van ongeveer 200 psychologen en psychiaters die in EMDR zijn opgeleid. Er zijn er ook in (de omgeving van) Almere. Terugkomend op het bovenstaande: als je in contact treedt met een behandelaar vraag in ieder geval dan altijd naar zijn of haar ervaring met de behandeling van complexe traumatisering.
Ik wens je heel veel succes.
Ad de Jongh
• Bekijk het filmpje waarin een vrouw behandeld wordt met EMDR
• EMDR staat voor: Eye Movement Desensitization and Reprocessing. EMDR is een kortdurende behandelmethode om traumatische ervaringen te verwerken.
Ad de Jongh schreef samen met E. ten Broeke:
• Handboek EMDR: een geprotocolleerde behandelmethode voor de gevolgen van psychotrauma. Harcourt publishers, Amsterdam.
• Praktijkboek EMDR: Casusconceptualisatie en specifieke patiëntengroepen. Harcourt Publishers, Amsterdam . Harcourt Publishers, Amsterdam  [ook onder eindredactie van Hans-Jaap Oppenheim]
• Neem een kijkje op de site van de Vereniging EMDR Nederland. www.emdr.nl