De vraag
Helpt EMDR bij pestervaringen?
Beste meneer de Jongh,
Ik ben jarenlang gepest en ook in mijn opvoeding heb ik een aantal traumatische ervaringen beleefd. In beide gevallen gaat het om structureel voorkomende gebeurtenissen. Ik vroeg me af of dit wel geschikt is om te behandelen met EMDR.
Graag uw advies,
Uniek

Het advies
Expert
Ad de Jongh
Angst en trauma
Geachte heer of mevrouw,
Als sprake is van meerdere ingrijpende gebeurtenissen dan kunnen die apart worden verwerkt met EMDR. Pesten is het type ervaring waarvan de gevolgen vaak negatieve consequenties hebben voor het zelfbeeld. Veel mensen zien zaken als gepest zijn overigens niet als een traumatische ervaring in de strikte zin van het woord.
Met de term small-t trauma doelt Shapiro*, diegene die EMDR heeft ontwikkeld, op gebeurtenissen die op zichzelf te licht zijn om als ‘traumatisch’ te worden bestempeld, maar in termen van actuele klachten wel degelijk traceerbare sporen hebben achtergelaten in het neurale netwerk van een persoon.
We kunnen, naast pestervaringen, hierbij denken aan structurele negatieve opmerkingen, beschamende gebeurtenissen en andere vervelende ervaringen zoals conflicten op het werk. De insteek van een EMDR behandeling is ook hier de cliënt te helpen de herinneringen aan deze gebeurtenissen te desensitiseren (minder gevoelig te maken, red.) met de bedoeling de klachten die daar het gevolg van zijn te verminderen of te helpen oplossen.
Met vriendelijke groet,
Ad de Jongh
* Any of the ubiquitous experiences of childhood can qualify as a “Small t” trauma. What may seem to an adult to be of negligible importance may have been extremely important for a developing child. Shapiro, 2002
Beste Ad,
Ik heb u enige tijd geleden bovenstaande vraag gesteld over EMDR en mijn pestverleden. Ik weet dat dit alleen een plek is om vragen te stellen, maar ik heb toch de behoefte het volgende met u te delen. Ik ben ondertussen behandeld met EMDR. Alles wat ik rationeel al wist (ik ben goed zoals ik ben, ik mag er zijn e.d) voel ik nu eindelijk.
Ik wist het altijd al maar het is nu ingedaald in mijn lijf als het ware. Ik voel dat het waar is! Wat een (geweldige) openbaring! EMDR is simpel en bijzonder effectief. Ik ben in mijn omgeving nu de grootste reclamemaker van EMDR ;-))
Lieve groet, Uniek
• Bekijk het filmpje waarin een vrouw behandeld wordt met EMDR
• EMDR staat voor: Eye Movement Desensitization and Reprocessing. EMDR is een kortdurende behandelmethode om traumatische ervaringen te verwerken.
Ad de Jongh schreef samen met E. ten Broeke:
• Handboek EMDR: een geprotocolleerde behandelmethode voor de gevolgen van psychotrauma. Harcourt publishers, Amsterdam.
• Praktijkboek EMDR: Casusconceptualisatie en specifieke patiëntengroepen. Harcourt Publishers, Amsterdam . Harcourt Publishers, Amsterdam  [ook onder eindredactie van Hans-Jaap Oppenheim]
• Neem een kijkje op de site van de Vereniging EMDR Nederland. www.emdr.nl