De vraag
Sinds mijn beroving voel ik me minder veilig
Beste meneer Nebbeling,
Een aantal jaar geleden betrapte ik in de metro twee jongens die bezig waren mij te beroven.
Ik had een rugtas op mijn rug, die hadden ze reeds open gekregen. Toen ik merkte wat er gaande was, gaf ik de dichtstbijzijnde jongen een duw (hij liep erg dichtbij, precies in mijn pas). Het gevolg hiervan was een flinke vechtpartij, maar uiteindelijk is alles wel goed afgelopen.
Ik merk dat ik sinds die tijd niet helemaal op mijn gemak ben op drukke plekken, vooral niet op stations. Ik kijk sneller achter me, en controleer mijn rugzak vaker dan noodzakelijk. Tot deze ervaring ging ik er (blijkbaar te makkelijk) van uit dat ik niet het meest logische slachtoffer zou zijn, aangezien ik een jonge, lange man ben.
Heeft u voor mij advies over hoe ik me weer rustiger kan voelen op bijvoorbeeld stations?
Vriendelijke groeten,
MB

Het advies
Beste MB,
Vervelend voor je dat je vertrouwen in je omgeving door dit voorval zo is geschaad dat je je ongemakkelijk en misschien wel onveilig voelt op drukke plekken.
Op zich beweeg je je nu meer preventiegericht in een drukke omgeving. Je bent je er een stuk bewuster van dat ook jou iets vervelends kan overkomen. Helaas is dat de realiteit. Om criminaliteit te voorkomen is het al het halve werk als je nog beter op jezelf en je eigendommen past, zoals je nu doet. Dat doe je dus prima; behalve dat je alert bent op je omgeving geef je daarmee tevens nog meer het signaal af dat je niet het meest logische slachtoffer bent, zoals je zelf schreef. Dat is dus goed en effectief gedrag.
Vervelend is het als deze alertheid voelt als angst en gebrek aan vertrouwen. Het kan zijn, ondanks dat het een aantal jaar geleden is, dat je dit voorval nog niet helemaal verwerkt hebt. Er is een aantal mogelijkheden dat je kan overwegen. Er worden met EMDR (Eye Movement Desensitization and Reprocessing, red) goede resultaten geboekt, vooral bij de behandeling van een trauma na een eenmalige ingrijpende gebeurtenis. Op Psychologie Magazine.nl en natuurlijk verder op internet kun je meer vinden over therapie met EMDR.
Ook Cognitieve Gedragstherapie (CGT) is een methode die vaak baat biedt bij de verwerking van een trauma. In het kort komt CGT erop neer dat je werkt aan de gedachten die bepalend zijn voor jouw gevoel. Je kunt bijvoorbeeld bij een GGZ instelling bespreken of CGT je zou kunnen helpen. Via GGZ Nederland kan je instellingen bij jou in de buurt vinden. Bij Slachtofferhulp kan je terecht met hulpvragen en er is een forum om contact op te nemen met lotgenoten.
Ik wens je veel sterkte, blijf op jezelf passen.
Vriendelijke groet,
Rogier