De vraag
Ik voel me niet meer veilig in mijn huis
Sinds er twee jaar geleden bij me is ingebroken, voel ik me onveilig. De inbrekers zijn door mijn hele huis gegaan en hebben alles overhoopgehaald. Ik woon alleen en schrik nu ’s avonds bij elk geluidje op. ’s Nachts lig ik bang te luisteren in bed. Hoe kan ik me weer veilig gaan voelen?

Het advies
Expert
Ad de Jongh
Angst en trauma
Een inbraak kan veel impact hebben en langdurig een onveilig gevoel geven. Voetstappen of andere geluiden kunnen gaan fungeren als voorspeller van gevaar en zo automatisch de oorspronkelijke herinnering activeren. De emoties die daaraan verbonden zijn voel je dan opnieuw. Sommige mensen slapen langdurig met het licht aan of barricaderen hun deuren in een poging het veronderstelde gevaar af te wenden. Op die manier kan het vrij lang duren voordat deze respons uitdooft, omdat je denkt dat het veilig is dankzij al die maatregelen.
Opnieuw leren je veilig te voelen gaat langzaam en niet altijd vanzelf. Gelukkig zijn er effectieve therapieën zoals EMDR en exposuretherapie. Die verminderen te scherp afgestelde alarmreacties, waardoor je weer rust kunt vinden. Dit gebeurt meestal door de herinneringen aan de gebeurtenis, de beelden die je je er zelf van hebt gevormd of de fantasieën over wat er had kunnen gebeuren van hun emotionele lading te ontdoen.