De vraag
Ik had een relatie met een psychopaat
Drie jaar lang ben ik door een hoogbegaafde psychopaat, die mijn meerdere was, gemanipuleerd en misbruikt. Zeven jaar geleden ben ik weggegaan, maar nog altijd komen de herinneringen dagelijks boven. Ondanks antidepressiva en therapie ben ik nog altijd depressief, heb geen zelfvertrouwen meer.
Vroeger was ik heel strijdlustig, maar nu niet meer. Ik twijfel voortdurend aan mezelf, ook al doe ik de dingen waar ik goed in ben. Het succes heeft slechts een kortstondig effect. Ook afleiding helpt maar even. Hoe kom ik hier ooit nog uit?
Vriendelijke groet,
Mmm

Het advies
Fredrike Bannink
Trauma deskundige
Het lijkt me niet niets om zolang door iemand die macht over je had gemanipuleerd en misbruikt te zijn. Wat moet het een moeilijke en vooral ook dappere beslissing zijn geweest om uiteindelijk weg te gaan, petje af! Dat zal niet iedereen je nadoen, denk ik zo.
Vroeger was je heel strijdlustig, zeg je. Je zegt ook dat je geen zelfvertrouwen meer hebt, dus kennelijk had je dat vroeger wel of in ieder geval meer dan nu. Het klinkt alsof je je oude sterke ‘ik’ kwijt bent geraakt door alles wat je hebt meegemaakt, klopt dat?
Dan is het heel bijzonder dat je toch nog de dingen doet waar je goed in bent en afleiding zoekt, ook al duurt het positieve effect niet zo lang als je zou willen en dat je niet bij de pakken bent gaan neerzitten. Daar is doorzettingsvermogen voor nodig en dat heeft deze persoon je kennelijk niet helemaal kunnen afnemen.
Al met al betekent het dat je al tien jaar last hebt van deze persoon, de eerste drie jaar omdat je een relatie met die persoon had en de laatste zeven jaar omdat je er nog dagelijks nare herinneringen aan hebt. Hoelang wil je deze persoon nog controle over je leven laten hebben? Mij lijkt tien jaar wel genoeg!
Je kunt eens (samen met je therapeut misschien) nagaan wanneer jij al een beetje de baas bent en de controle terug hebt over je leven en wanneer hij de baas is en controle heeft en over jou. Dan kun je kijken hoe je die controle kunt uitbreiden, door meer te doen van wat werkt en als iets niet werkt, iets anders te doen. Je kunt jezelf daarbij deze schaalvragen stellen:
• Als de 0 betekent dat hij volledige controle heeft over mijn leven en de 10 betekent dat ik zelf volledige controle heb over mijn leven, op welk cijfer zit ik dan nu?
• Hoe lukt het me op dat cijfer te zitten (en niet lager dan dat)?
• Hoe zou een cijfer hoger eruit zien? Wat is er dan anders in mijn leven?
• Waaraan zou ik merken dat ik een cijfer hoger zat?
• Hoe zouden anderen die mij goed kennen merken dat ik een cijfer hoger zit?
• Wat en/of wie kan helpen om een cijfer hoger te komen?
Veel succes met het terugvinden van je ‘oude sterke ik’.
Meer lezen? Bannink, F.P. (2009), Positieve psychologie in de praktijk, Amsterdam: Hogrefe