Faalangst hindert lezende jongens

  • 163 woorden
  • leestijd is
  • 1 minuut

Jongens kunnen beter rekenen dan meisjes, maar meisjes liggen voor met lezen. In hoeverre presteren jongens daar slechter doordat ze dénken dat ze onderdoen voor meisjes? Frans-Poolse wetenschappers gaven tachtig 9-jarigen drie minuten de tijd om op een lijst met woorden zoveel mogelijk dierennamen te onderstrepen. De helft van de kinderen werd verteld dat het om een leesvaardigheidstest ging, de andere helft dat het een nieuw spel was. Alle kinderen moesten ook aangeven hoe belangrijk ze lezen vonden.

De jongens uit de leesvaardigheidsgroep presteerden slechter dan de meisjes in die groep, de jongens en meisjes uit de spelgroep presteerden even goed. De onderzoekers menen dat dit komt doordat het stereotype een dreigend effect heeft; jongens zouden slechter presteren omdat ze bang zijn de lage verwachtingen waar te maken, en dat gaat ten koste van hun denken. Dat effect gold alleen voor de gemotiveerde lezers.

A burden for boys: Evidence for stereotype threat in boys’ reading performance, Journal of Experimental Social Psychology, juli 2016

auteur

Marloes Blom

Tijdens mijn afstuderen viel ik even in voor de vorige redactie-assistente – en ben vervolgens niet meer weggegaan. Het is namelijk ontzettend leuk om een steentje bij te dragen aan de totstandkoming van Psychologie Magazine, niet in de laatste plaats omdat ik dat mag doen met zulke fijne collega’s.

» profiel van Marloes Blom

Dit vind je misschien ook interessant

Artikel

‘Mag het licht aan?’

Lees verder
Kort

Ken je kleuter

Lees verder
Artikel

Vrouwen lachen pas na de clou

Lees verder
Artikel

Rozemarijn als geheugensteun

Lees verder
Artikel

Domme jongetjes?

Lees verder