De vraag
Ik mag niet mee naar de mannenavonden van mijn vriend
Beste Ursela,
Ik ken mijn vriend nu 3,5 jaar. In het begin ging het niet echt goed. Elke maand hadden we wel ruzie over kleine dingen, zoals over de tijd die we samen met elkaar doorbrachten of dat hij rookte bij zijn vrienden. Ik wil graag dat hij stopt met roken. Ik vind dat namelijk erg vies.
Sinds een half jaar gaat het echt goed, nadat ik hem had duidelijk gemaakt dat we echt zo niet verder konden. Na een heerlijke vakantie voel ik deze week echter weer de gevoelens terugkomen van toen. Ik voel me jaloers wanneer hij vaker zijn vrienden ziet, dan hij mij ziet (terwijl hij wel de tijd ervoor heeft). En ik voel afgunst wanneer ik rook ruik aan zijn trui of proef op zijn mond. Dan weet ik dat hij gerookt heeft, wat hij alleen doet als zijn vriend hem een sigaret aanbiedt (niet bij mij in de buurt).
Ik begin dan ook boosheid te voelen tegenover zijn vrienden die hem voor mijn gevoel van mij weghouden en slecht beïnvloeden. Zo heeft mijn vriend ook vaak zogenaamde mannenavonden waar ik niet bij mag zijn. Laatst nog schudde zijn vriend ‘nee’ toen ik vroeg of ik mee mocht naar zo’n avond. Overigens weet ik wel dat mijn vriend niet vreemdgaat op zo’n avond, maar het idee dat zijn vrienden niet mijn vrienden zijn stuit me tegen mijn borst.
Tegenover mij zegt mijn vriend dit ook niet leuk te vinden, maar hij doet er niets tegen. Hij komt niet voor mij op, omdat hij vindt dat hij mij dan moet opdringen aan die jongens. Hoe kan ik deze gevoelens wegnemen en accepteren dat hij ook tijd met zijn vrienden doorbrengt en rookt? Ik heb hier echt heel veel moeite mee, moet ik hem dat vertellen?
Groeten van C.

Het advies
Beste C.,
Zijn vrienden en zijn roken, het zijn twee dingen waar je moeite mee hebt. Maar je vraagt je af of je hem dat moet vertellen.
Aangeven waar jij last en verdriet van hebt, is een goed begin voor een openhartig gesprek. Leg jouw gevoelens uit, leg uit wat jou hindert en waarom je dat zo ervaart. Doe dat op een respectvolle en niet-agressieve of beschuldigende manier. Vraag begrip maar geef ook begrip. Kijk met zijn tweeën of jullie een goede middenweg kunnen vinden in ‘samen-tijd’ en ‘vrienden/vriendinnen-tijd’.
Uit jouw verwachtingen van een voor jouw fijne relatie en laat ook jouw vriend zich uitspreken over wat zijn wensen en denkbeelden zijn van een prettig samenzijn. Zowel jij als jouw vriend mogen van elkaar verwachten dat jullie rekening met elkander houden.
C., ik hoop van harte dat jullie samen een naar ieders tevredenheid evenwichtige tijdsverdeling weten te vinden. En dat jullie respect en begrip kunnen opbrengen voor de voorkeuren van een ander. Ik wens jullie daarbij veel sterkte en ‘onderhandelings’succes toe.
Hartelijke groet,
Ursela van Stekelenburg
www.cleverwise.com