De vraag
Hij wil niet meer vrijen
Beste Jolet
Mijn vriend heeft de laatste maanden geen behoefte aan intiem zijn. We wonen een jaar samen en hadden tot een aantal maanden terug een heel fijn en intiem seksleven. Seks is voor mij een uiting van liefde en ik mis dat nu heel erg. Als ik er met hem over praat, raakt hij zeer geïrriteerd. Hij geeft aan dat het komt door de moeilijke scheidingsperiode die hij achter de rug heeft, en zegt dat het allemaal wel goed komt. Hij vindt dat ik het onderwerp te beladen maak en voelt zich onbegrepen. Met zijn ex-vrouw heeft hij twaalf jaar geen intieme relatie gehad en ik ben bang dat wij dezelfde kant opgaan.

Het advies
Jolet Plomp
Psychologie
Antwoord van Jolet
Ik deel uw zorg, gezien het seksverleden van uw vriend. Gelukkig is het niet zeker dat ‘nu-niet-vrijen’ voor hem automatisch leidt tot ‘nooit-meer-vrijen’. De oplossing zit hem in de betekenis die seks voor u beiden heeft. Voor u is seks liefde tonen, voor hem blijkbaar niet. Vraag hem eens wat vrijen voor hem wél betekent. Als u accepteert dat seks voor hem niet altijd een liefdesuiting is, wordt de sfeer ontspannener. En wie zich vrij genoeg voelt, is niet bang voor intimiteit en kan makkelijker zin in seks máken. Seks is dus niet altijd hetzelfde als liefde, maar liefde is wel: samen seks een nieuwe betekenis geven.