De vraag
Als 12-jarige jongen betast door volwassen man
Beste Astrid en Iva,
Ik ben als twaalfjarige jongen ooit betast door een volwassen man, hij deed een poging mij af te trekken. Ik heb zelf niet het idee dat ik daar echt gevolgen van heb, maar merk wel dat ik er ERG slecht tegen kan als mijn vrouw mij afwijst als ik een poging doe om de liefde te bedrijven. Ik voel me dan erg afgewezen, terwijl ik dat soort emoties onder geen enkele andere omstandigheid herken. Kan dit met elkaar samenhangen of is dat een normaal gevoel?
Groeten van DP

Het advies
Beste DP,
Via de website heb je ons advies gevraagd. Je schrijft dat je als twaalfjarige jongen bent betast door een volwassen man en je beschrijft dat je er erg slecht tegen kan als je vrouw je afwijst als je een poging doet om de liefde te bedrijven. Deze twee punten zouden met elkaar samen kunnen hangen maar daarvoor hebben we te weinig informatie van je.
Wat we in het algemeen weten is dat zowel mannen als vrouwen na seksueel geweld last kunnen hebben van allerlei problemen zoals herbelevingen, vermijdingen, verhoogde prikkelbaarheid, schaamte, schuldgevoel, angst, onzekerheid, machteloosheid en seksuele problemen. Deze problemen kunnen tot jaren na de gebeurtenis aanhouden.
Er zijn ook mannen die veel moeite hebben met afwijzing ook al hebben ze geen seksueel geweld meegemaakt.
Als jij wilt weten hoe dat bij jou zit zou je een afspraak kunnen maken met een psycholoog – seksuoloog NVVS. En wij adviseren je om het probleem met je vrouw te bespreken.
Veel succes.
Hartelijke groet,
Astrid Kremers, gedragstherapeutisch werker, seksuoloog NVVS io
Iva Bicanic, psycholoog