De vraag
Ik heb last van nachtmerries
Beste Fredrike,
De afgelopen maanden heb ik met hulp van EMDR een misbruikperiode uit mijn tienerjaren aangepakt. Ik heb een eenmalig gesprek gehad met de dader, veel brieven naar mezelf geschreven en dacht dat het goed ging. Ook de psycholoog was erg tevreden en we zijn aan het afbouwen.
Nu echter begint er ineens een grote angst zich van me meester te maken. Ik ben bang om de dader tegen te komen op straat en heb nachtmerries. Dit heb ik nooit in zo’n mate gehad. Zin in een nieuw gesprek met de dader heb ik eigenlijk niet. Gedachten zijn te beïnvloeden, hoe doe ik dat met angsten (of deze nu reëel of irreëel zijn)?
De nachtmerrie die steeds terugkomt gaat niet over het misbruik wat ik heb meegemaakt. Ik zal uitleg geven waar hij wel over gaat: vannacht werd ik wakker in grote angst met een luid bonkend hart. Ik zat midden in een nachtmerrie. Deze is drie nachten achter elkaar teruggekomen en ik begrijp de betekenis er niet goed van. Ik ken de droom van eerder dit jaar maar kon toen niet direct de relatie met angst leggen.
Mijn angst gaat over iets dat in een huis van een man ligt. Ergens heb ik daar iets neergelegd, maar ik weet niet meer precies waar. Dit ligt in de kruipruimte van het huis of in een laatje. Mocht de man het vinden, dan ben ik enorm kwetsbaar en chantabel.
Het grote probleem is dat ik niet weet wat ik in dat huis heb neergelegd en ik kan daar ook maar niet achter komen. Het levert enorme angst op en als ik wakker word ben ik drijfnat van het zweet. Misschien dat dit nog iets meer verduidelijkt om beter antwoord te kunnen geven op mijn vraag.
Alvast dank
vriendelijke groet,
Danee

Het advies
Fredrike Bannink
Trauma deskundige
Beste Danee,
Uit je mail begrijp ik dat je al veel hebt aangepakt om die nare periode in je jeugd te boven te komen: therapie met EMDR, brieven schrijven en zelfs een gesprek met de dader, wat ik ontzettend moedig vind!
Ik kan me voorstellen dat je teleurgesteld bent nu je merkt dat er, terwijl je dacht dat het goed ging, toch nog een vervelend staartje tevoorschijn komt in de vorm van nachtmerries. Dat wil overigens helemaal niet zeggen dat al je werk (en dat van je psycholoog) voor niets is geweest!
Wat de nachtmerries betreft ben ik niet iemand die een duiding aan dromen geeft. Dat wordt alleen door psychoanalytische therapeuten gedaan (denk aan Freud) en heeft geen wetenschappelijke waarde.
Wel kan ik je de tip geven om je dromen een andere, positieve afloop te geven. De meeste mensen worden namelijk wakker op het moment dat het meest nare gebeurt. Door de droom als een film verder te laten lopen, kun je als een regisseur van je droom zelf het ‘script herschrijven’. Je kunt dit overdag een aantal keren doen, waardoor het nieuwe script goed in je hoofd gaat zitten.
Vergelijk het met sporters die een bepaalde beweging in hun hoofd een aantal keer oefenen voordat ze het in de praktijk uitvoeren. Overleg even met je psycholoog hoe je dat kunt aanpakken.
Voor meer informatie kan je ook kijken op een paar sites van de Universiteit van Utrecht:
Succes ermee, je bent er bijna!
Fredrike
• Klinisch psycholoog Fredrike Bannink houdt zich, naast coaching en mediation, bezig met ‘posttraumatisch succes’. Wat kun je doen om na een trauma de draad weer op te pakken? Om er sterker uit te komen? Zij werkt daarbij vooral met hoop en optimisme.
• Neem een kijkje op haar site www.frederikebannink.com
Meer lezen:
Bannink, F.P. (2009), Positieve psychologie in de praktijk, Amsterdam: Hogrefe
Bannink, F.P. (2007). Gelukkig zijn en geluk hebben. Zelf oplossingsgericht werken. Amsterdam: Harcourt, ISBN 978 90 265 1803 4
Bannink, F.P. (2006). Oplossingsgerichte vragen. Handboek oplossingsgerichte gespreksvoering. Amsterdam: Pearson, ISBN 978 90 265 1780 8