De vraag
Waarom heeft hij mij verlaten?
Beste Fredrike,
Mijn vriend heeft 11 jaar een relatie gehad, waarbij zijn vriendin met een ander ervandoor ging. Hij was daar heel boos en verdrietig over. Drie maanden later kwam ik hem tegen en werd hij verliefd op mij. Wij zijn een relatie begonnen waarin hij heel graag wilde samenwonen, kinderen en een toekomst zag.
Zover is het niet gekomen want na een jaar ging de verliefdheid van het ene moment op het andere over en hij wil er ook niet meer voor vechten om te kijken of er nog een ander gevoel om de hoek komt kijken. Terwijl een week ervoor hij nog allerlei toekomstplannen had, zijn deze met de verliefdheid volledig vervlogen. In twee weken tijd maakte hij het uit.
Ik bleef perplex achter daar hij altijd aangaf dat er heel wat moest gebeuren voordat deze liefde over zou gaan. Hij weet zelf de reden niet! Hij zegt dat er iets veranderd is in zijn hoofd, dat het niet aan mij ligt. Kan dit te maken hebben met het feit dat wij drie maanden na zijn lange relatie zijn begonnen met een vaste relatie?
Is het mogelijk dat hij het rouwproces van toen heeft overgeslagen en daar nu nog mee moet beginnen? Is die verliefdheid dan een illusie geweest om te ontspannen van het verdriet? Ik ben hier erg verdrietig over en probeer maar te bedenken wat het zou kunnen zijn geweest, want voor mij was hij de man van mijn leven. Hij voelt het ineens niet meer en heeft dit ook nog nooit meegemaakt!
Had het zo kunnen zijn dat als hij mij later was tegengekomen zonder het verdriet van zijn relatie, dat hij helemaal niet verliefd zou zijn geworden, of eerder er was achtergekomen dat ik het niet voor hem was?
Groeten van Laura

Het advies
Fredrike Bannink
Trauma deskundige
Beste Laura,
Ik kan me goed voorstellen dat jij (en misschien je vriend ook wel) met allerlei vragen achterblijft. Wij zijn nu eenmaal altijd op zoek naar verklaringen: waarom gebeurde dit, waarom deed hij dat?
Je bent verbijsterd, verdrietig en misschien ook wel boos, des te meer daar deze verandering zo onverwacht is gekomen en je twijfelt nu zelfs of het allemaal alleen maar een illusie geweest is. Dat laatste denk ik zelf niet overigens, maar ik kan wel me voorstellen dat je nu daar zelfs aan twijfelt.
Ook ik kan je geen antwoord geven op je vragen en misschien zal je het antwoord nooit weten…… Wel heb ik twee vragen aan jou.
1. Stel dat je ooit een (of “het”) antwoord zou vinden, welk verschil zal dat voor je maken? Hoe zal je leven er dan (anders) uitzien? Wat zou je dan anders doen?
2. Een tweede – minder opgewekte – vraag is: Stel dat je nooit een bevredigend antwoord op je vragen vindt, wat kan je dan toch doen om te zorgen dat het beter met je gaat?
Ik hoop dat deze vragen je zullen helpen om deze schok te boven te komen en verder te kunnen met je leven.
Succes ermee!
Fredrike
• Klinisch psycholoog Fredrike Bannink houdt zich, naast coaching en mediation, bezig met ‘posttraumatisch succes’. Wat kun je doen om na een trauma de draad weer op te pakken? Om er sterker uit te komen? Zij werkt daarbij vooral met hoop en optimisme.
• Neem een kijkje op haar site www.frederikebannink.com
Meer lezen:
Bannink, F.P. (2009), Positieve psychologie in de praktijk, Amsterdam: Hogrefe
Bannink, F.P. (2007). Gelukkig zijn en geluk hebben. Zelf oplossingsgericht werken. Amsterdam: Harcourt, ISBN 978 90 265 1803 4
Bannink, F.P. (2006). Oplossingsgerichte vragen. Handboek oplossingsgerichte gespreksvoering. Amsterdam: Pearson, ISBN 978 90 265 1780 8
Verwerk uw verleden
Iets verschrikkelijks meegemaakt? Alles over natuurlijke herstelkracht, verdrongen pijn en veerkrachtige types.