De vraag
‘Mijn ex laat onze zoon te vrij’
Mijn zoon (17) woont de helft van de tijd bij zijn vader. Die vindt dat hij al volwassen genoeg is om bijvoorbeeld een nacht alleen thuis te zijn en zelf te bepalen hoe laat hij thuiskomt van het uitgaan. Ik vertrouw mijn zoon wel, maar er kan van alles gebeuren als hij uitgaat. Hoe overtuig ik mijn ex ervan dat hij toch op mijn zoon let als die bij hem is?

Het advies
Expert
Tischa Neve
Opvoeding
Vraag jezelf eens af: waarom maak ik me zorgen? Overziet mijn zoon mogelijke gevaren niet? Blijkt dat uit iets wat gebeurd is? Wat heb ik zelf nodig om me er rustiger onder te voelen en wat zou ik écht anders willen? Misschien speelt ook mee dat je het lastig vindt dat je kind zich aan het losmaken is. De meeste kinderen van 17 kunnen met goede afspraken wel een nacht alleen zijn en meedenken over het tijdstip van thuiskomen. Informeer op- recht bij je zoon hoe hij er zelf over denkt, hoe hij met eventuele problemen zou omgaan en hoe de afspraken bij zijn vader zijn. Hoe vindt hij het nu gaan en wat kunnen jullie afspreken zodat het voor jou ook beter voelt? Je kunt ook met je ex om de tafel, het liefst met jullie zoon erbij, om deze zaken te bespreken. Probeer je ex niet te overtuigen, want dan is de kans op een goed gesprek waarschijnlijk klein. Houd in je achterhoofd dat je er misschien niet samen uitkomt en accepteer dat jullie verschillende ideeën kunnen hebben over de opvoeding van jullie kind