De vraag
Hoe kom ik van mijn onzekere controle-behoefte af?
Beste Fred Sterk,
Ik ben een onzekere perfectionist. Zowel de onzekerheid en het perfectionisme relateer ik aan het feit dat ik bang ben voor kritiek. Ik heb blijkbaar weinig zelfwaardering en dat koppel ik terug aan mijn opvoeding. Ik heb daarom de neiging om alles te controleren, omdat ik mezelf het gevoel wil geven dat ik het goed gedaan heb. Heel vermoeiend… Gelukkig ben ik me hier wel van bewust, en zou ik graag van u weten hoe ik hier vanaf kan komen.
Groetjes van anoniem.

Het advies
Expert
Fred Sterk
Zelfbeeld
Beste cursist,
Je zegt het zelf al, je bent een heel eind op weg door je bewust te zijn van je valkuil. In jouw geval is dat een sterke behoefte om alles te controleren. Op korte termijn heeft dat het gewenste effect: je bent voor even gerustgesteld want je hebt jezelf ervan verzekerd dat je het goed gedaan hebt. Op die manier probeer je jouw zelfwaardering te verdienen. Pas als je het goed gedaan hebt, dan… Dat is vermoeiend inderdaad, want de behoefte wordt alleen maar frequenter en sterker door er aan toe te geven.  En het is zonde van je tijd, want je bent al de moeite waard! Alleen ervaar jij dat nu nog niet zo.
Wat jij moet doen is je zelfwaardering onvoorwaardelijk maken en je interne criticus overbodig maken.  De eerste stap, nagaan wat je interne criticus je kost, heb je al gemaakt. Je hebt er genoeg van dat hij je telkens aanspoort tot controleren. Het is vermoeiend en er moet een eind aan komen. Herhaal dat, of soortgelijke kernzinnen, op de momenten dat hij weer de kop opsteekt. Leer om (er voor) jezelf te zijn, en om geen voorwaarden of eisen aan jezelf te stellen. Het gebruiken van positieve bevestigingen kan je daarbij helpen, zie pagina 47 van ‘Denk je sterk’ voor voorbeelden. Om de criticus definitief het zwijgen op te leggen moet je hem overbodig maken. Dat doe je door in te zien welke functies hij vervult, en door deze vervolgens te vervangen door gezonde manieren. Hierover lees je meer vanaf pagina 48.
Tot slot: geef jezelf de tijd om hiermee aan de slag te gaan. Het is een patroon dat je je hele leven hebt gebruikt en het zal tijd kosten om het te veranderen. Wees niet zo streng voor jezelf, dat je ermee aan de slag bent gegaan heeft al moed gevergd!
Veel succes, Fred Sterk
www.sterk-swaen.nl
Test en train uw zelfvertrouwen
Wilt u op een meer ontspannen manier met kritiek omgaan? Uzelf krachtiger leren presenteren en een positievere kijk creëren op uzelf? Volg dan nu de achtweekse online training Vergroot je zelfvertrouwen, gemaakt door Psychologie Magazine in samenwerking met psychotherapeut/coach Fred Sterk.