De vraag
Ik wil geen nephuwelijk
Mijn relatie verkeert al een paar jaar in zwaar weer. In relatietherapie heeft mijn man laten weten dat het gevoel van zijn kant weg is. Maar omdat we drie kinderen hebben, wil hij niet scheiden. Ik wil geen nephuwelijk in stand houden, maar hou nog wel van hem. Mijn man is erg in zichzelf gekeerd en zoekt totaal geen contact met mij. Het lijkt alsof het allemaal om hem draait, terwijl ik al die tijd in de wachtkamer zit. Hoe kan ik hem weer bereiken?

Het advies
Expert
Gerrie Reijersen van Buuren
Familie en relaties
Familie- en relatietherapeut Gerrie Reijersen van Buuren:
U wilt wel investeren in de relatie, uw man niet. Intussen blijft u beiden hangen in een huwelijk dat voor niemand in het gezin goed is. Uw man geeft aan niet te willen scheiden vanwege de kinderen, maar in deze situatie komen ook zij niet tot hun recht.
Als ouders in een ongelukkig huwelijk toch bij elkaar blijven voor de kinderen, dan blijken diezelfde kinderen daar in de praktijk juist schade van te ondervinden. Ze worden opgezadeld met een ’schuld’; het idee dat de ouders ongelukkig zijn door hén. Bovendien komt hun persoonlijkheidsontwikkeling in de knel. Partners tussen wie het niet lekker loopt, kunnen immers niet de ouders zijn die ze zouden moeten zijn.
U vraagt hoe u uw man kunt bereiken. Als hij niet meer van u houdt, zult u zich daarbij moeten neerleggen. Liefde is niet af te dwingen. Waar u hem wél op kunt aanspreken, is op het ouderschap. Hoe gaat u hiervoor samen de verantwoordelijkheid nemen?
Ga dit zo snel mogelijk met uw man bespreken en stel daarbij niet de relatie tussen hem en u, maar uw relatie als ouders voorop. Het draait namelijk niet om uw partner, noch om u, maar om vijf individuen die met elkaar verbonden zijn. Kom uit de wachtkamer en zoek naar een oplossing die goed is voor ieders welzijn. En wellicht vindt u die in een andere vorm dan het traditionele partnerschap. //