De vraag
Mijn partner is extreem introvert
Mijn partner (we kennen elkaar nu twee jaar) is een extreem introvert iemand. Hij vertelt zelden hoe hij over iets of iemand denkt, hij vraagt ook niet hoe ik over bepaalde zaken denk. als ik me eens (bewust) heel anders gedraag dan normaal vraagt hij niet waarom ik dat doe. Is er misschien iets aan de hand of gebeurd?
Hij heeft geen behoefte dergelijke zaken te bespreken of te onderzoeken. Ik heb hem gevraagd hoe hij dacht dat zo intimiteit tussen ons kan ontstaan. Hij vond dat dat er naar zijn mening is. We praten er regelmatig over, maar het helpt niet echt. Hoe kun je met zo iemand echt contact krijgen, laten beseffen dat intimiteit zo nodig is (voor mij) binnen een relatie.

Het advies
Het kan zijn dat er iets gebeurd in het verleden van je partner waardoor hij zo introvert is geworden. Waarschijnlijker is het echter dat hij gewoon een introvert karakter heeft en weinig behoefte heeft om met en over anderen te communiceren. Bovendien lijkt hij een andere maatstaf te hanteren als het gaat om intimiteit: hij vindt dat er wel intimiteit is en jij niet.
Het lijkt er op dat zijn behoefte aan intimiteit veel sneller vervuld is dan die van jou en hij geen behoefte heeft aan meer. Jullie praten gelukkig wel over het verschil in behoefte. Ik denk dat het belangrijk is om daarbij zo concreet mogelijk aan te geven wat je precies van hem verlangt. Wil je dat hij je vaker vasthoudt? Wil je vaker praten? Hoe vaak dan?
Je kunt bijvoorbeeld afspreken dat jullie een keer per week een avond reserveren om te praten. Dat hoeven geen diepgravende of emotionele gesprekken te zijn, gewoon praten over de dagelijkse dingetjes en wat je daarbij voelt schept al intimiteit. Besef wel dat je intimiteit niet af kunt dwingen als de ander er echt geen of minder behoefte aan heeft. Zit er geen vooruitgang in het probleem dan is het een kwestie van kiezen: accepteren dat je partner nu eenmaal zo is en de behoefte aan emotionele intimiteit bevredigen in de relaties met familie of vriendinnen, of een andere partner zoeken die je behoefte aan emotionele intimiteit wel vervuld.