De vraag
Zal ik doorgaan met deze onattente man?
Beste Wilbert,
Ik heb een ontzettend lieve vriend die ontzettend zijn best doet. Ik hou veel van hem, maar er is iets wat mij continu irriteert. Ik ben een heel attent persoon, kaartjes sturen, vragen hoe het gaat, klein cadeautje kopen, zeggen waarom iemand leuk/lief is. Mijn vriend heeft dit eigenlijk niet. Ik mis daarin waarschijnlijk iets wat een behoefte voor mij is. Ik heb helaas geen sociale kring dus kan het ook niet elders zoeken.
Nu worstel ik al een tijdje met de vraag of ik hiermee kan leren leven. Aan de ene kant weet ik zeker van wel en vind ik dat ik op moet houden met erover zeuren en mopperen. Ik kan namelijk erg mopperig worden als hij iets had kunnen vragen en het niet doet, bijvoorbeeld na een huisartsbezoek. Maar ik moet er niet aan denken hem te missen, dat idee maakt me gewoon misselijk. Maar aan de andere kant blijf ik twijfelen waardoor ik er niet helemaal voor kan gaan.
Ik weet niet hoe ik dit moet oplossen. Soms denk ik dat ik mezelf gewoon een schop onder mijn kont moet geven.
Vriendelijke groet,
Klara

Het advies
Beste Klara,
Mijn complimenten voor de openhartige wijze waarop je je probleem presenteert! Je hebt een behoefte die niet vervuld wordt, je worstelt met de vraag of deze relatie dan toch ‘goed genoeg’ is, je zou er helemaal voor willen gaan. En je vraag is hoe je dit op moet lossen.
Je legt niet uit waarom je geen sociale kring hebt, terwijl je zelf toch heel attent bent. Ik krijg de indruk dat jij je daarmee wel erg afhankelijk maakt van je vriend. Je hebt behoefte aan aandacht, aan iemand die met je meeleeft, maar er is maar een iemand bij wie je die behoefte neerlegt. Daarmee verkeer je in een fragiel evenwicht, dat beïnvloedt je vriend ook.
Weet hij dat je in staat bent meer voor de relatie te gaan? Dus dat er nog niet aangesproken reserves bestaan? Heb jij een idee hoe het er uit ziet als jij die reserves gaat aanspreken? Hoe zou jouw vriend dat bevallen? Wat kan hij doen om te zorgen dat jij minder afhankelijk wordt van hem?
Je leest het goed beste Klara, de worsteling is nog niet achter de rug, de oplossing komt pas in zicht als er nog veel nagedacht en gesproken is. Laat die schop onder je kont maar zitten!
Veel succes en vriendelijke groet,
Wilbert Kok
• Relatie- en gezinstherapeut Wilbert Kok helpt u oplossingen te vinden vanuit het systeem dat u als gezin vormt. Meer over Wilbert Kok op www.wilbertkok.nl