De vraag
Chatten voor de kick?
Mijn vriend blijft, ondanks onze goede relatie, online naar andere vrouwen zoeken. Hij was vóór mij een vrije man met een hoog libido. Hij zat vaak op escortsites en chatte daar met vrouwen. Hij sprak er niet altijd mee af, het gaat hem gewoon om de kick. Hij ziet dat puur als lust, het voelt niet verkeerd voor hem.
Hij weet dat ik dit moeilijk vind en doet veel moeite om te stoppen. Maar het lukt hem niet. Is hier iets aan te doen? Of ben ik te streng en is chatten echt niet erg?

Het advies
Expert
Gertjan van Zessen
Seksuologie
Mijn praktijk zit vol met mannen die bagatelliseren wat ze doen met porno, chat of seks: het is alleen lust, het betekent niets, het zegt niets over de partner of de relatie, het staat op zichzelf. En toch is het veranderen van dit gedrag dat niet veel betekent kennelijk heel lastig, wat de vraag oproept of het wel zo klein en betekenisloos is.
Voor jou betekent het in elk geval wel veel en het is goed dat hij daar rekening mee wil houden. Veranderen kan op eigen kracht, maar dat is niet makkelijk. Laat je vriend bij zijn huisarts om een doorverwijzing vragen of zoek samen op ’hulp bij seksverslaving’ op internet. Er is een breed aanbod, van zelfhulpgroep tot gespecialiseerde seksuologen.
Tip: zoek een vorm waar jij als partner actief bij betrokken wordt, want dit is een vraagstuk voor jullie samen. Het probleem ligt misschien meer bij hem, maar het raakt jou ook en de oplossing moet bij jullie samen liggen.