De vraag
Is hij wel mijn grote liefde?
Een paar maanden geleden heb ik een man leren kennen die goed bij mij past. Toch twijfel ik of hij mijn grote liefde is. Ik kan me soms nog niet helemaal aan hem overgeven. Dan deins ik terug, voel niets meer voor hem en wil het uitmaken. Ik ben al twee keer gescheiden en een keer verlaten. Komt het daardoor dat ik zo twijfel?

Het advies
Expert
Jean-Pierre van de Ven
Relaties
Uit je verhaal maak ik op dat je geen probleem hebt met relaties, maar met jezelf. Je hebt al veel relaties gehad en probeert nu opnieuw het gat in je ziel op te vullen met de liefde en aandacht van anderen. Maar ook deze poging is, zoals je begint te merken, gedoemd te mislukken.
Steeds als je een relatie verbreekt, heb je twijfels en onduidelijke gevoelens. Waar komt die twijfel vandaan? Mijn vermoeden is dat iemand uit je verleden je heeft genegeerd of zelfs vernederd.
Misschien een eerdere partner, misschien je vader of je moeder. Je hebt daar het gevoel aan overgehouden dat je niet belangrijk bent. Niet belangrijk genoeg om van te houden.
Welnu, dat gevoel klopt niet. Je bent uniek en bijzonder, je bent mooi en lief. Niemand mag jou negeren of vernederen. Je verdient alle liefde van de wereld. Maar die liefde moet je eerst aan jezelf geven, voordat je die van een ander kunt ontvangen.
Dus verzorg jezelf. Verwen jezelf. Doe leuke dingen met jezelf. Geef jezelf aandacht. Laat zien aan jezelf dat je belangrijk bent. Overgave aan een ander kan altijd nog.