De vraag
Ik ga emotioneel vreemd
Beste mevrouw van den Brand,
De seksuele behoeftes van mijn vrouw werden met de jaren minder en minder, en na haar vijftigste zijn ze zo goed als verdwenen. We hebben alles uitgeprobeerd, speeltjes etcetera.
Maar helaas, als we vrijen, dan doet ze dat puur voor mij. Op den duur werkt dat voor mij niet meer. Ik mis onze passie zo. We accepteren/respecteren onze behoeftes of het ontbreken ervan. En ik heb de ruimte gekregen om buiten de deur te mogen plassen. Maar helaas voor mij ben ik erachter gekomen dat ik pas mijn broek kan laten zakken voor een andere vrouw als er een emotionele/geestelijke basis is.
Zonder ooit met de ander gevreeën te hebben, maar verlangend, ben ik haar emotioneel ontrouw. Ik ben letterlijk tegen iemand aangelopen – met wie ik geen seks heb maar wel intieme gesprekken voer. Bijna altijd telefonisch, gesprekken van twee, drie uur of langer zijn geen uitzondering. Met mijn gedrag heb ik mijn vrouw veel pijn en verdriet bezorgd. Ik mag dus wel vrijen maar niet praten.
Ik ben de gesprekken (tijdelijk) gestopt. Mijn vrouw is binnen de gestelde kaders weer redelijk tevreden. Zij mist de behoeftes niet, maar ik des te meer. Ik mis zo de passie en intimiteit. En als ik lange tijd geen seks heb word ik thuis een vervelend mannetje.
De situatie duurt al zo’n negen jaar. Scheiden vind ik te gemakkelijk, dat kan altijd nog, maar we zijn geen weglopers. We worden wel moe van de situatie. Als partners zijn we gezakt maar als mens houden we van elkaar en hebben we diep respect voor elkaar. Heeft u advies of ervaring in deze?
Groet,
Nomad

Het advies
Expert
Blanca van den Brand
Relatietherapie
Beste Nomad,
Dank voor je openhartige verhaal. Het is heel normaal, of zelfs heel logisch te noemen, dat de (seksuele) interesse in één en dezelfde partner na jaren samenzijn verflauwt.
Wij psychologen noemen dat het ‘Coolidge-effect’, gebaseerd op een anekdote over Calvin Coolidge, de oud-president van de Verenigde Staten:
Op een dag kreeg het presidentiële echtpaar een rondleiding op een kippenboerderij. De First Lady informeerde geïnteresseerd hoe vaak een haan copuleerde. ‘Tientallen keren per dag’, antwoordde de boer. ‘Please, tell that to the president’, verzocht zij hem vriendelijk. Toen haar man even later werd ingelicht over de voorbeeldige viriliteit van de haan, vroeg hij: ‘Altijd met hetzelfde kippetje?’ ‘Neeeeej’, zei de boer, ‘de haan bespringt de hele ren’. De president knikte bedachtzaam en zei: ‘Please, tell that to my lovely wife…’
Wat dat betreft zijn wij net hanen. Vrouwen net zo goed als mannen, overigens. Schotel ons een charmante derde voor en we springen er -figuurlijk- met hernieuwd enthousiasme bovenop. Opeens is alles weer interessant, aantrekkelijk en spannend. Je kunt uren met elkaar praten, je bruist van energie en niets is je teveel. En in plaats van dat je de verliefdheid ziet als een grapje van moeder natuur, ga je alle positiviteit toedichten aan het object van affectie. Juist daarom is een ‘buitenechtelijke’ verliefdheid zo bedreigend. Het is een soort appels met peren vergelijken. Een vergelijking waar je vrouw sowieso bekaaid vanaf komt.
Dus, mijn advies aan jou? Probeer alles een beetje in perspectief te zien. En blijf eerlijk en open tegen je vrouw. Probeer zoveel mogelijk rekening te houden met haar wensen en grenzen. En tel je zegeningen. Wees je vrouw dankbaar voor haar begrip en openheid van geest. En anders komen jullie eens naar Italië ;-). Kijken we samen wat jullie -in concreto- nog kunnen doen om jullie liefdes- en seksleven een nieuwe impuls te geven…
Ben benieuwd.
Blanca