De vraag
Mijn vader heeft een affaire
Beste Jolet,
Ik (jongen van 20) ben erachter gekomen dat mijn vader een affaire heeft. Mijn moeder weet hiervan, maar staat het toe. Toch vind ik haar soms huilend in een slaapkamer en is ze heel stil als mijn vader weg is. Mijn ouders weten niet dat ik het weet en dat kan ik ze ook niet vertellen. Ik kan dit spelletje niet meer volhouden. Telkens als ik met mijn vader praat, voelt het als verraad. Ik spaar mijn gevoelens op tot ’s nachts als ik alleen ben. Het is moeilijk te blijven lachen. Wat moet ik doen?

Het advies
Jolet Plomp
Psychologie
Antwoord van Jolet
Veel huwelijken krijgen te maken met een affaire. Echtparen proberen dit complexe probleem vaak verborgen te houden voor hun kinderen; ze willen hen er niet mee belasten (en ze schamen zich). Uw ouders is dat helaas niet gelukt. Misschien is het beter om op te biechten dat u het weet, zodat de spanning van dit geheim in elk geval uit de lucht is?
Mensen maken fouten, allemaal; door dat te accepteren kan een huwelijk na een affaire vaak toch succesvol worden voortgezet. Probeer geen partij te kiezen, laat de schuldvraag én de oplossing over aan uw vader en moeder. U bent nog jong, maar als u ouder bent, zult u gaan begrijpen hoe menselijk zo'n ongepaste verliefdheid is.
www.joletplomp.nl