De vraag
Ik heb een masochistische behoefte
Beste Jolet
Ik ben getrouwd, maar de behoefte aan seks met mijn man kabbelt een beetje. Laatst heb ik met een ander mijn masochistische voorkeur uitgeleefd. Toen was ik eindelijk waar ik wil zijn, en kon ik volledig mijzelf zijn. Maar dit is natuurlijk wel vreemdgaan. Helaas kan ik mijn eigen man niet zien als mijn ‘dominant’. Ik wil op geen enkele manier mijn thuissituatie bedreigen. Wat te doen? Ik blokkeer prachtige emoties als ik geen vorm geef aan deze fantasieën.

Het advies
Jolet Plomp
Psychologie
Antwoord van Jolet
Een dergelijk geheim vormt een bedreiging voor uw huwelijk. Ik raad u aan om uw wensen open met uw man te bespreken. Het zou mooi zijn als hij toch kan leren genieten door dominantie. Een alternatief zou kunnen zijn dat u hém eens domineerde (sommigen houden wel van zo’n wisseling). De kans lijkt me echter groot dat u met anderen makkelijker het masochistische gevoel krijgt dat u zoekt. Als uw man het er niet mee eens is, moet u van verdere avonturen afzien omwille van uw huwelijk. In uw fantasie kunt u natuurlijk wel blijven genieten. Ik wens u wijsheid en geluk.
Elke maand behandelt psycholoog Jolet Plomp persoonlijke lezersvragen.