De vraag
Mijn zwangere vrouw had een minnaar
Beste Jolet,
Mijn vrouw en ik zijn elkaars eerste liefde en al ruim twintig jaar bij elkaar. We hebben vijf kinderen en ze is zwanger van de zesde. Naar mijn gevoel waren we echte maatjes en een leuk gezin. Maar nu heb ik ontdekt dat zij kort geleden een maandenlange relatie heeft gehad met een ander. Mijn vrouw heeft veel spijt en wil alleen met mij verder.
Maar door het lezen van hun sms’jes en e-mails ben ik helemaal de weg kwijt. Ik weet veel details over de passie die zij met elkaar deelden. Mijn gezinsgeluk lijkt nep, omdat haar gedachten al die tijd bij hem waren. Kunnen die slopende beelden verdwijnen? Heeft ons huwelijk nog toekomst?

Het advies
Jolet Plomp
Psychologie
Antwoord van Jolet
Er is u iets vreselijks overkomen. Bovendien wordt u geplaagd door te veel detailkennis over de affaire van uw vrouw. Het zal lang duren voordat u die beelden kwijt bent. U kunt pas verder als u écht gelooft dat uw vrouw voor u kiest. Ook dat zal tijd kosten. Toch heb ik wel een woord van troost. Een goed huwelijk bestaat naast passie nog uit twee andere elementen: verbondenheid (bij elkaar horen) en emotionele intimiteit (maatjes zijn). Die twee zijn ook heel belangrijk voor de kwaliteit van de relatie. Hopelijk kunt u de uitingen van uw vrouw wat relativeren door de gedachte dat zij door lust waren ingegeven?
Vraag u verder af of u uw vrouw kunt vergeven, en of u dat wílt. U hoeft haar affaire niet goed te keuren, maar het zou helpen als u wel kunt accepteren dat zij dit heeft gedaan. Er zijn huwelijken die zo’n vreselijke crisis overleven, dus wellicht maakt dat van u een kans. Relatietherapie kan u beiden helpen. U kunt ook alleen hulp zoeken om dit te verwerken – bespreek het met uw huisarts.
Vriendelijke groet,
Jolet Plomp
Jolet Plomp is online psycholoog. Ze schreef boeken over loslaten, beslissen, persoonlijkheid. Voor Psychologie Magazine maakte ze de online training Durf te kiezen.
Bekijk profiel