De vraag
Mijn vader wil dat ik zijn affaire verzwijg
Onlangs ben ik (27) erachter gekomen dat mijn vader een affaire heeft gehad. Ik vond namelijk berichtjes waarin ze de relatie verbraken. Mijn vader vroeg me dit geheim te houden voor mijn moeder omdat hij haar geen pijn wil doen. Ik doe wat hij me vroeg, maar nu ben ik niet eerlijk tegen mijn moeder. Dat vind ik heel erg.

Het advies
Jolet Plomp
Psychologie
Het is heel vervelend dat uw vader u in deze onmogelijke positie bracht – eerst door slordig te zijn en later door geheimhouding te vragen. U kunt teruggaan naar uw vader en hem vertellen dat u dit niet wilt. Dat zou hem dwingen om zijn affaire op te biechten. Of dat een goede afloop is, weet ik niet. Soms klaart, na een crisis over vreemdgaan, de lucht op en wordt het huwelijk beter, maar soms ook niet.
Een andere oplossing is dat u deze informatie geheimhoudt uit liefde voor uw moeder. Moet altijd alles worden opgebiecht in een relatie? Daar kan ik geen regel voor geven. U zult zelf moeten afwegen hoe dit voor uw moeder zal zijn. Die verantwoordelijkheid lijkt me heel zwaar voor u.