De vraag
Moet ik na zoveel jaar nog in therapie voor mijn jeugdtrauma’s?
Ondanks mijn leeftijd (45) heb ik nog vrijwel dagelijks last van mijn jeugd met een dominante vader. Moet ik daar toch maar alsnog voor in therapie gaan?

Het advies
Expert
Nienke Wijnants
Loopbaan- en levensvragen
Wanneer je na zo veel jaar nog vrijwel dagelijks last ondervindt van gebeurtenissen uit het verleden, dan is de kans erg klein dat je daar nog zelf uit gaat komen.
Therapie is een goede stap: een therapeut heeft kennis van specifieke technieken en methoden om je te leren met trauma’s of problematiek om te gaan. Het eerste wat je te doen staat, is de juiste therapeut en de juiste therapievorm vinden.
Zoek bij voorkeur een therapeut die gespecialiseerd is in jouw problematiek en die je kundig kan adviseren over de geschikte therapievormen, zoals cognitieve gedragstherapie, psychoanalyse of systeemtherapie. Een goede klik met een therapeut is van groot belang, je moet er vertrouwen in hebben dat het werkt.
De duur van de therapie hangt af van de gekozen vorm, en de aard en ernst van je problematiek. Een succesvol traject resulteert in zelfstandigheid, dus niet in afhankelijkheid van een therapeut. Het doel is dat je uiteindelijk in staat bent de regie over je leven weer zelf in handen te nemen.
Ik raad je aan eerst vooronderzoek te doen en dan een kennismakingsgesprek te plannen bij een of meer therapeuten die geschikt zouden kunnen zijn. Op verschillende websites, zoals Coachfinder.nl, staat betrouwbare informatie over verschillende therapievormen en kun je zoeken naar een professionele, gecertificeerde therapeut die voor jou geschikt is.