De vraag
Zal ik bij mijn vader gaan wonen?
Beste Jolet,
Ik ben een jongen van 14 jaar met gescheiden ouders. Sinds enkele jaren heb ik problemen met mijn moeder en ik heb niet het gevoel dat die problemen gaan verminderen, ook al praten we nu al ruim een jaar met een psychiater. Zou het een oplossing zijn als ik bij mijn vader ga wonen? Ik heb met hem nooit ruzie en daar is de sfeer onder elkaar veel beter. Hoe kan ik dan op papier laten vastleggen dat de dagen die ik bij mijn moeder ben, worden omgezet naar mijn vader?

Het advies
Jolet Plomp
Psychologie
Antwoord van Jolet
Het gebeurt vaker dat een kind van gescheiden ouders tijdens de middelbare school naar de andere ouder overstapt, en soms blijkt dat een goede oplossing. Koester geen al te hoge verwachtingen: het zal anders zijn bij je vader als je dagelijks met elkaar te maken hebt. Als je liever bij je vader woont, dan kun je dat gewoon met je ouders afspreken.
De eerste stap is je vader te vragen of hij met je plan instemt. Daarna is je moeder aan de beurt. Mocht ze veel moeite met je vertrek hebben, dan lijkt dat me een goed onderwerp voor jullie gesprek bij de psychiater. Hopelijk voel je het niet als verraad om over te stappen, want dat zou ten onrechte zijn. Je kunt immers net zo goed bij je vader wonen als bij je moeder.
Of de omgang met je moeder zal verbeteren door een verhuizing kan ik niet met zekerheid zeggen, maar de kans bestaat dat jullie relaxter tegenover elkaar komen te staan als er wat meer afstand is. Ik schrik ervan dat je meent dat de omgang met je moeder juridisch moet worden vastgelegd. Is de relatie tussen je ouders zo slecht dat ze geen afspraken kunnen maken? Voor juridisch advies is dit een geschikte website: www.scheiding-omgang.nl. Voor meer psychologisch advies zie www.voorjongehelden.nl.
Vriendelijke groet,
Jolet Plomp