De vraag
Hoe word ik weer een leuke moeder?
Beste Jolet,
Ik heb in mijn leven veel ups and downs gehad. Na de bevalling van mijn jongste (ik heb twee kinderen, 4 en 1,5) ben ik in een diep gat gevallen. Ik heb de relatie met mijn partner beëindigd om rust te krijgen en weer positief in het leven te staan. Dat hielp even, maar nu ben ik uitgeput en zit er helemaal doorheen.
Soms voel ik me zo down dat ik er wel uit zou willen stappen. Ik reageer vaak geïrriteerd en soms agressief tegen mijn oudste omdat hij echt kan zuigen. Ach, ik schaam me diep en ben alleen maar aan het huilen. Mijn ex wil graag bij ons terugkomen. Daar word ik niet mee geholpen, maar hoe wel weet ik ook niet meer.

Het advies
Jolet Plomp
Psychologie
Antwoord van Jolet Plomp:
Ik krijg de indruk dat u al een tijd ernstig uit balans bent. Dat moet, zeker met twee kleine kinderen, verschrikkelijk zwaar zijn. Geen wonder dat u zich totaal uitgeput voelt. Het getuigt van veel zelfinzicht en eerlijkheid dat u niet in de slachtofferrol duikt, maar dat u inziet welke invloed uw stemming op de kinderen heeft. Dat is een positieve factor voor herstel – u zoekt actief naar een oplossing. Ik raad u aan met uw huisarts passende hulp te zoeken voor uzelf. Vraag ook eens wat een Centrum voor Jeugd en Gezin voor u kan doen (www.cjg.nl).
Kunnen de kinderen af en toe gezellig ergens logeren? Dan heeft u even rust, en zij kunnen onbekommerd spelen. Kan de vader van de kinderen helpen? Depressieve mensen nemen soms in hun wanhoop drastische beslissingen waarvan ze later spijt krijgen – weet u zeker dat u de relatie wilt beëindigen?
Vriendelijke groet,
Jolet Plomp