De vraag
Met mijn man valt niet te praten
Beste Jolet,
Ik (63) ben veertig jaar getrouwd, maar woon nu alleen in Frankrijk. Mijn man voelt zich als een magneet aangetrokken tot spirituele zaken, hoe bizarder hoe beter. Begin dit jaar is hij naar Portugal vertrokken. Toen ik voorstelde om te scheiden, begon hij over een controlebezoek vanwege het onderhoud en het waardebehoud van ons Franse huis. Ik heb weinig geld nodig, wil alleen graag rustig hier blijven leven tot het einde mijner dagen. We hebben geen pensioen opgebouwd. Mijn man communiceert via heel verwarde mails. Ik kan er niet meer van slapen. Wat kan ik doen?

Het advies
Jolet Plomp
Psychologie
Antwoord van Jolet Plomp:
Voor de praktische en financiële kanten van de scheiding moet u elders deskundig advies inwinnen, bijvoorbeeld bij een echtscheidings­advocaat. Zoek ook emotionele steun voor uzelf bij een goede vriend(in).
Voor het maken van goede afspraken rond de scheiding is het nodig dat het contact met uw man verbetert. Als mailen niet goed werkt, is bellen misschien beter? Nog beter lijkt het me als uw man naar huis komt, ook al noemt hij dat een ‘controlebezoek’. In zijn oude vertrouwde huis zal hij makkelijker aanspreekbaar zijn dan vanaf een afstand. Gezamenlijke activiteiten kunnen helpen om weer op één golflengte te komen, zodat u afspraken kunt maken. Misschien kunt u samen wat onderhoudsklussen aan het huis doen?
Maakt u zich zorgen over de geestelijke toestand van uw man? Ook daarvoor is de eerste stap: herstel het contact. Lukt dat niet goed, probeer dan anderen in te schakelen, familieleden of vrienden. Laat uw kinderen die rol liever niet op zich nemen, het is belastend voor ze. Een vertrouwde bemiddelaar kan uw man misschien helpen om weer met beide benen op de grond te komen. Zijn verwijzing naar de waarde van het huis vind ik overigens wel van realiteitszin getuigen.
Vriendelijke groet,
Jolet Plomp