De vraag
Kan ik mijn faalangst echt kwijtraken?
Beste Arjan,
Waar ligt de grens tussen faalangst, angst om tegen te spreken, perfectionisme, bescheidenheid en gebrek aan zelfvertrouwen? Al jaren vecht ik met mezelf, en juist op het moment dat ik denk dat alles onder controle heb, komt er weer een aanval van paniek. O jee, dit kan ik niet. O jee, als ik het niet af heb krijg ik een slecht beoordeling. O jee, als ik tegenspreek vindt mijn baas me niet meer aardig en krijg ik ontslag.
Toch denk ik, als ik mezelf van een afstandje beschouw en vergelijk met anderen, dat ik redelijk functioneer. Hoe dan toch die faalangst kwijt te raken. Kan dat heus?
Groeten van Jeetje

Het advies
Expert
Arjan van Dam
Faalangst
Beste Jeetje,
De angst zal bijna altijd je prestaties verlagen, zeker als je paniek voelt. Dat je redelijk functioneert, betekent niet dat je angst geen invloed heeft op je prestaties. Je zou zonder angst nog beter presteren!
Wanneer je alles wilt goed doen (perfectionisme), bang bent om afgewezen te worden (angst om tegen te spreken) en liever op de achtergrond blijft (bescheiden) omdat je een positieve beoordeling wilt en een negatieve beoordeling wilt voorkomen ben je erg kwetsbaar voor faalangst. Je bent dan nogal bezig met wat de buitenwereld van je vindt. Je zoekt de veiligheid op en gaat niet op de grenzen van je kunnen zitten. Hiermee sta je je eigen ontwikkeling in de weg en blijf je in je ‘comfort zone’.
Ook gaat er veel plezier in wat je doet verloren. Als je iets doet omdat je het zelf graag doet en omdat je er beter in wil worden, ben je minder afhankelijk van de goedkeuring van anderen en kun je je meer op je eigen ontwikkeling richten.
Weinig zelfvertrouwen is ook iets dat bij faalangst voorkomt. Omdat je een goede indruk wilt maken doe je vooral de dingen waar je goed in bent en waar je vrijwel zeker van bent dat je het tot een goed eind zult kunnen brengen. Maar zelfvertrouwen groeit alleen maar door nieuwe dingen te doen en dat is op z’n minst spannend. Denk maar aan hoe je fietsen hebt geleerd! Faalangst zorgt ervoor dat je uitdagingen uit de weg gaat.
Vertrouwen in eigen kunnen, de tegenhanger van faalangst, groeit alleen maar als je uitdagingen aangaat en iets nieuws gaat leren. En dat gaat met vallen en opstaan.
Het oude gezegde: “Door schade en schande wordt men wijs” zegt het ook. Je faalervaringen en afkeuring van anderen kun je helpen om jezelf te ontwikkelen. Wanneer je het alleen maar goed wil doen en falen uit de weg wil gaan, rem je je eigen ontwikkeling.
Het begint met het minder belangrijk vinden wat anderen van je vinden (kijk hiervoor ook naar het antwoord op de vraag van Magda). En dan de lef te ontwikkelen om fouten te durven maken en ervan te leren en op die manier een sterk vertrouwen in eigen kunnen te ontwikkelen.
“Alleen wie het aandurft om te falen, krijgt de kans om te slagen.”
John F. Kennedy  Amerikaans politicus en president (35e) (1917-1963)
Vriendelijke groet,
Arjan van Dam
• Arjan van Dam (1970) is psycholoog/trainer. Een thema wat hem erg boeit is dat mensen die willen leren beter presteren dan mensen die alleen willen presteren. Een belangrijke sleutel blijkt te liggen in hoe we tegen fouten aankijken. Zien we die als falen of als een leermoment? Hij geeft trainingen op het gebied van motivatie en doceert psychologie.
Neem een kijk op zijn website: www.fidare.nl, hier kun je ook artikelen over zijn boek vinden: Arjan van Dam, De kunst van het falen, Ambo