De vraag
KOPP-Problematiek
Beste Ron,
Ik ben 41 jaar. Via een aantal gesprekken bij een Riagg is enkele jaren geleden enige mate van KOPP-problematiek geconstateerd (Kind van Ouders met Psychiatrische Problemen).
Met name identiteitsproblematiek (slechte ik-afgrenzing waardoor onzekerheid en de mening van anderen mij snel raken en onzeker maken, veel bevestiging nodig hebben om mij zeker te voelen) en faalangst spelen mij parten.
Ik lijk een zeker persoon, maar dit komt doordat ik vaak situaties vermijd waarin bovenstaande zaken aan het licht kunnen komen.
Is er binnen de reguliere hulpverlening, of binnen de vrije sector, begeleiding die hierop gericht is? En zou dat geschikt zijn voor mij?
Met vriendelijke groeten, Maria

Het advies
Beste Maria,
Op grond van wat je schrijft, kan ik niet beoordelen hoezeer de problematiek je belemmert in je dagelijkse leven. Als je er veel last van hebt, dan zou ik er zeker wat aan doen. Je hebt daarvoor verschillende mogelijkheden.
Allereerst zijn er assertiviteitstrainingen, waar je in groepen leert voor jezelf op te komen en je eigen behoeftes aan te geven zonder angst of schuldgevoelens. Dat gebeurt onder begeleiding van een therapeut. Je kunt je ervoor melden bij een instelling voor geestelijke gezondheidszorg, maar ook in de vrije sector worden dit soort trainingen volop aangeboden.
Een andere mogelijkheid is om met je assertiviteitsproblemen op eigen houtje aan de slag te gaan. Er zijn daarvoor verschillende goede zelfhulpboekjes te koop. Een voorbeeld is: S. Peeters en K. Klumpers, Leven met assertiviteitsproblemen (Reeks: Van A tot ggZ). Houten: Bohn Stafleu Van Loghum. Er is niets mis mee om je problemen eerst eens met zo’n boekje aan te pakken. Een training kan altijd nog.
Hoewel gericht werken aan je assertiviteit heel effectief kan zijn, vind jij die aanpak mogelijk niet ver genoeg gaan en wil je dieper graven. Zeker ook gezien de door jou genoemde KOPP-problematiek is Rogeriaanse of cliëntgerichte therapie dan misschien iets voor je. Deze vorm van therapie gaat er vanuit, dat kinderen die al vroeg in hun leven worden geaccepteerd zoals zij zijn, een positief beeld van zichzelf krijgen. Ze kunnen en mogen zichzelf zijn en hoeven zich niet anders voor te doen dan ze zijn. Wanneer deze onvoorwaardelijke acceptatie om wat voor reden dan ook ontbreekt, dan durf je als kind steeds minder af te gaan op je eigen gedachten en gevoelens.
Geleidelijk raak je vervreemd van jezelf. Je volgt je eigen koers niet meer, maar je laat je leiden door de mening van anderen. Je gedraagt je dan later als volwassene anders dan je je diep van binnen voelt. Als die opvatting je aanspreekt, dan zou je contact op kunnen nemen met een cliëntgericht therapeut bij jou in de buurt. Die kun je bijvoorbeeld vinden op de site van de Vereniging voor Cliëntgerichte Psychotherapie (www.vcgp.nl). Op deze site kun je ook meer informatie over deze benadering vinden.
Veel succes!
Ron van Deth