De vraag
Bijna afgestudeerd, maar vol twijfels
Binnenkort rond ik mijn studie verpleegkunde af, maar ik voel me nog zo onbekwaam. Ik vind het erg lastig om samen te werken met andere disciplines in de thuiszorg. Vervelende gebeurtenissen betrek ik vaak op mezelf. Uit angst voor fouten ga ik extra studeren. Tegen mijn collega’s kijk ik enorm op, maar ik kan het goed met ze vinden. Ook met de cliënten kan ik uitstekend overweg. Heb ik de juiste keuze gemaakt met deze studie?

Het advies
Jolet Plomp
Psychologie
Probeer u niet te veel zorgen te maken, want vier heel belangrijke vaardigheden heeft u al: sociale vaardigheid, meegevoel, besef van eigen beperkingen en studiezin. Het enige dat u verder nodig heeft is kennis en ervaring; en die krijgt u met deze werkhouding vanzelf. Als ik het zo lees, dan zullen de collega’s u graag met raad en daad bijstaan.
Om minder last te hebben van uw twijfels raad ik u aan minder hoge eisen aan uzelf te stellen. U begint immers net. Vraag maar eens aan oudere collega’s hoe zij zich in het begin voelden.
Het zal u helpen om tijdens het werk af en toe de stress te laten afvloeien met een grapje of een paar diepe buikademhalingen. Zorg ook voor extra ontspanning in uw vrije tijd.