De vraag
Angstige dromen over te laat komen
Ik heb soms dromen over te laat komen (werk) – maar vaker droom ik over te laat komen als ik reis. Dat ik bijvoorbeeld mijn vlucht bijna mis. Dan moet ik nog mijn koffers inpakken – alles ligt nog in de kast – en heb ik bijvoorbeeld nog maar een uur de tijd. Dat geeft veel stress. Verder heb ik de hoop dat ik mijn vliegtuig nog wel haal. Maar de angst en paniek van te laat komen en dus niet op tijd zijn overheerst.
Ik droom ook dat mijn medepassagiers aan het boarden zijn en dat ik nog net even naar de wc moet. Misschien moet ik op tijd met de voorbereiding beginnen? Mijn leven is ook snel en vol stress.
Ook droom ik over op reis gaan met de trein, en dat de tunnel dan instort. En dat ik dan via een omweg snel bij het juiste perron moet zien te komen om mijn trein te halen. Ik word dan wakker en heb het vermoeden dat ik het toch gehaald heb. Bij de droom over naar de wc gaan, was er een onbekende die op me wachtte en me verzekerde dat het goed zou komen.

Het advies
Jammer van die geblokkeerde reisplannen in je dromen. Maar ik denk wel dat het je kan lukken uiteindelijk ‘het luchtruim te kiezen’.
Dromen over bus/trein/boot missen: je bent niet de enige
De bus, trein, boot of vliegtuig missen is een veel voorkomend droomthema. Soms drukken droombeelden een spreekwoord uit. In jouw droom: bang zijn dat je de boot mist. Je bent er misschien onzeker over of het je zal lukken om iets dat voor jou belangrijk is, ook werkelijk te krijgen of te bereiken. Wat dat precies is, wordt vaak duidelijker als je meer details van de droom naar voren haalt:
• Wat is het reisdoel?
• Hoe ziet de bus, trein, vliegtuig eruit?
• Welke mensen reizen er mee?
De meeste dromers weten wel het antwoord op tenminste één van deze vragen.
De instortende tunnel zou kunnen betekenen dat je je in de periode dat je dit droomde, benauwd of bekneld voelde.
Dromen over het vliegtuig missen
Reizen per vliegtuig voegt nog een element toe. Je verlangt er misschien naar om je dagelijkse drukte en stress vanuit een breder en meer relativerend perspectief te bekijken, om de stress zo ook beter los kunnen te laten. De ‘bagage’ van je dagelijkse leven – de koffers die je moet inpakken – lijkt je te weerhouden.
Het bemoedigende van je dromen is dat je je toch ergens wel kunt voorstellen dat je het vliegtuig haalt. Een onbekende verzekert je zelfs dat je je vliegtuig wel zult halen. Die onbekende staat voor een aspect van je persoonlijkheid dat er vertrouwen in heeft dat je meer vrijheid in je dagelijkse leven kunt realiseren.
Het advies
Je kunt natuurlijk echt op vakantie gaan, dat is nooit verkeerd. Maar vooral kun je eens kijken hoe je meer vrijheid en ontspanning in je gewone leven kunt integreren.
Ik wens je mooie reizen.
Lees ook Haal meer uit je dromen met een dromendagboek