De vraag
Helpt EMDR bij angst voor nieuwe dingen?
Hallo Ad de Jongh,
Al jaren ga ik gebukt onder angsten als ik nieuws ga doen. Vooral fysieke dingen leren vind ik lastig. Dit kan zijn bij leren skiën, quad rijden (een kruising tussen een skelter en een crossmotor), aan wedstrijden deelnemen maar ook het rijden in iemands auto. Ik blokkeer dan volledig, kan niet slapen, krijg last van mijn maag, angstzweet en huilbuien overvallen me dan. Dit belemmert me zodanig dat ik ervan afzie om nieuwe dingen te gaan doen. Ik vind dit heel vervelend. Toch ga ik ervan uit dat ik er vanaf kan komen. Kan EMDR mij hiermee helpen?
Groeten Floor

Het advies
Expert
Ad de Jongh
Angst en trauma
Beste Floor,
Mensen met angsten worden er niet mee geboren. Ze ontwikkelen een vorm van vrees meestal nadat ze iets akeligs en spanningsvols hebben meegemaakt. Een duidelijk voorbeeld is bijvoorbeeld iemand nadat hij een keer door een hond is gebeten niet meer de buren durft te bezoeken omdat hij of zij weet dat ze daar een hond hebben.
In jouw geval lijkt het om angst voor een ongeluk te zijn, iets akeligs waarvan jij denkt dat het jou zou kunnen overkomen. Het gaat het er dus allereerst om te achterhalen wat de reden is dat je nieuwe situaties waarin je dit soort fysieke dingen doet met een angstig gevoel tegemoet treedt, en wat je verwacht dat er in dat geval zou kunnen gebeuren. Mocht daar een concrete herinnering uit komen dan kan behandeling met EMDR – gericht op die herinnering - inderdaad een mogelijkheid zijn.
Met vriendelijke groet,
Ad de Jongh
• Bekijk het filmpje waarin een vrouw behandeld wordt met EMDR
• EMDR staat voor: Eye Movement Desensitization and Reprocessing. EMDR is een kortdurende behandelmethode om traumatische ervaringen te verwerken.
Ad de Jongh schreef samen met E. ten Broeke:
• Handboek EMDR: een geprotocolleerde behandelmethode voor de gevolgen van psychotrauma.
Harcourt publishers, Amsterdam.
• Praktijkboek EMDR: Casusconceptualisatie en specifieke patiëntengroepen. Harcourt Publishers, Amsterdam . [ook onder eindredactie van Hans-Jaap Oppenheim]
Harcourt Publishers, Amsterdam
• Neem een kijkje op de site van de Vereniging EMDR Nederland. www.emdr.nl